Twilight (film)



Twilight (2008)

I flera år lyckades jag undvika allt som har med Twilight att göra. Mitt "behov" av att vara anti-mainstream fick sig en käftsmäll redan när jag köpte första boken (som jag till slut faktiskt kunde uppskatta) och ännu värre kändes det när jag tittade på filmen efteråt. Jag kan inte förneka att jag mer eller mindre fastnat. Inte på ett maniskt sätt, dock.

Det jag gillade med boken var främst att Edward framstod som världens mysigaste. Kärlekskrank som jag är njöt jag av att läsa om hur varmhjärtad (pun intended) han var. Det kändes skönt att försvinna in i en värld där kärleken blomstrade utan större komplikationer. Jag gillade även att det kändes smått utdraget, just det här att de successivt lär känna varandra genom att ställa tusen frågor. Hur de båda går från att vara reserverade till att sakta öppna upp och vara uppriktiga. På så sätt känner man av den där naturliga utvecklingen av, just det, kärlek.

Filmen är uppbyggt på ett helt annat sätt, tycker jag. Den känns smått osammanhängande då de faktiskt hoppar över otaliga tillfällen då Edward och Bella bara pratar. Deras relation utvecklas inte på ett naturligt sätt. Jag tycker dessutom att Bella är världens (ursäkta) surkärring och jag får inte ALLS känslan av att hon är "hopplöst förälskad", då hon bara verkar irriterad/frustrerad/arg precis hela tiden. Det enda skälet till att jag förstod att så var fallet var för att jag läst boken.

Jag vet inte vad jag tyckt om filmen om jag inte läst boken. Det är plus minus noll, skulle jag misstänka. Nu när jag läste boken så blev jag inte jätteimpad av filmen just eftersom boken var bättre. Men å andra sidan, hade jag inte läst boken hade nog filmen känts ännu mer osammanhängande, då man verkligen inte får gå in på djupet av vad karaktärerna känner, tycker och tänker. Ett minus för filmen var effekterna, som av någon anledning inte var snyggt gjorda alls.

Det mest intressanta av allt, tycker jag är den där flickfavoriten Robert Pattinson. Han är mystisk på det viset att han är dösnygg ur vissa vinklar och ser inte riktigt klok ut, i andra. Men visst, killen har det rätta utseendet för att spela den där "perfektpåallatänkbarasätt"-karaktären. Och ja, jag blev antagligen lite kär i honom, men det beror mest på den där übergemytliga personligheten som speglas i boken.

En helt okej film. Inte så mycket mer. Medelmåttig, fast det är en ganska så originell och fin story. Som kunde återgivits på filmduken med ett helt annat - klart mycket bättre - upplägg. Filmen får 5 talgoxar av 10 möjliga, roligare än så blir det definitivt inte!


För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback