några ord om att ta kontroll


Jag råkade ramla in på ett par bloggar som låg på blogg.se's startsida. Det finns så himla många kreativa människor och det är med blandade känslor jag tittar igenom deras inlägg. Ofta när jag ser någon vacker bild eller dylikt så drar jag mig för att kolla in bloggen. Varför? För snarare än att jag hittar inspiration så blir jag avundsjuk. Folk är så flitiga som t.ex. bakar och använder jättesöta/vackra shabby chic-inspirerande formar och annan rekvisita och tar dessutom så otroligt vackra bilder på det. Det man ser av deras hem är också jättevackert och stilrent och en del av mig blir så frustrerad när jag ser det. Det känns så onödigt! Jag tycker om söta prylar, heminredning och att komponera ihop det. Men där jag bor nu är inte mitt, så det finns gränser för vad jag känner att jag får eller överhuvudtaget är förmögen till att göra. Men jag säger till mig själv att det kommer att komma så småningom. Någon gång kommer jag skaffa ett eget, permanent boende där jag kan inreda precis hur jag vill. Måla väggar och renovera kök och badrum. You name it! Vad gäller fotograferingen så vet jag med mig själv att jag har mycket goda förutsättningar att bli en bra fotograf. Jag har en viss begåvning, jag ser spännande motiv överallt. Jag har några guldkorn i min samling och jag skulle kunna gå så himla mycket längre om jag bara.. inte. var. så. lat. There, I just said it. Jag vet att kameraväskan legat och samlat damm för att jag saknat inspiration, jag utvecklas inte! Varför? För att jag helt enkelt inte lägger ner tiden och energin på att läsa mina böcker och tidningar. Jag har en oförmåga att vara ruskigt ineffektiv, se dagar passera utan att ha fått något vettigt gjort. Tid är ingenting man har, det är någonting man tar sig. Och framför allt, vill man så kan man, eller hur? Så ikväll ska jag åka till Söle och hämta resterande av mina fotoprylar, och böcker, och fredag morgon skulle det bli fint väder så då tar jag på mig de tjockaste av vinterkläder, hänger kameraväskan över axeln och går ut!

Kom ihåg det, du har makten över ditt liv och det är bara du som väljer hur du ska disponera den tiden. Istället för att acceptera dina inlärda, jagnedbrytande beteenden (att tycka synd om sig själv), vänd på tankeverksamheten och fundera på vad du kan göra för att förändra din situation. Kan du göra något åt det? Gör det. Kan eller orkar du inte göra något åt det? Acceptera det och gå vidare. Simple enough! Och vad gäller skicklighet inom ett område så handlar det om tid och engagemang. Du kan bli bra på praktiskt taget vad fasen som helst, det handlar bara om att öva. Och öva. Och öva. (Och någonting som länge fascinerat mig är hur snabbt det faktiskt går att lära sig saker. Tänk på det!)
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback