om problemlösning



Det var grått men otroligt vackert i huset igår morse. Välkommen hösten.

Anders och Måns är ett humorprogram men en gång tog de upp en punkt jag tyckte var genuint intressant. Vad är smuts? Smuts är egentligen fel sak på fel plats. Äter vi mat är maten på tallriken just det - mat. Men när vi klappat oss på magen mätta och belåtna och ska lägga tallriken i diskhon är eventuella matrester helt plötsligt smuts - fast för en minut sedan var det mat. Jord i rabatten är jord, men jord som fastnat under skon är smuts. Eller som Anders och Måns föreslog - ett plåster på benet är ett plåster, men lossnar det och hamnar i simbassängen är det smuts. Smuts är just smuts, för att vi väljer att se det som smuts. Okej?

Det finns inte bara en verklighet. En skogspromenad, en soluppgång eller en blomma är i sig inga behagliga ting. Vi har alla olika uppfattningar av det runtom oss och det är vad vi säger till oss själva som gör tingen till det behagliga. Eller till något obehagligt. Man kan prägla sig själv till att uppfatta solsken som något avskyvärt. Vissa människor är livrädda för ballonger medan andra älskar dem. För vi har olika erfarenheter, tycke och tänk. Det finns lika många olika verkligheter som det finns människor. Minst.

Ibland får man små inspirationskickar och uppvaknanden. Ibland ser man ett filmklipp på YouTube och någon gång kanske man befunnit sig i en traumatiska, kanske livshotande situation. Ibland vill man förändra. Under min semester - med all glädje, alla nya intryck och mitt stora kliv utanför komfortzonen, fick jag en idé. Jag vill komma tillbaka till min vardag och känna mig lika bekymmerslös som nu (då). Jag var lugn, för jag var problemfri.

När jag bodde i Mjölby skojade vi om någon som satt i soffan på TV4 och sa "om du har problem, så ha inte det". Det är inte jättebra råd, det måste jag medge. Det är kanske rentav ett ganska dåligt råd. Men jag skulle vilja säga att det i sin enkelhet inte heller är helt värdelöst. För vad är ett problem?

1) (mer l. mindre komplicerad) uppgift som förelägges ngn till lösning
2) (mer l. mindre komplicerad) praktisk l. teoretisk fråga
3) svårighet som det gäller att komma till rätta med
säger Svenska Akademiens Ordbok

Ett problem är inte nödvändigtvis:

1) en sambo som inte sköljer av sin disk
2) att det bara är 24 timmar på ett dygn
3) när man glömt matlådan hemma

Det blir problem först när vi väljer att se dem som mer eller mindre komplicerade uppgifter, frågor eller en svårighet som det gäller att komma till rätta med. Precis som vi ser smuts och bestämmer oss för att det är smuts, ser vi på situationer och bestämmer oss för att de ger oss problem. Olika verkligheter. (Nu pratar jag problem på mikronivå, om huset brinner ner och hemförsäkringen gått ut och husdjuren brunnit inne råder det kanske mindre tvivel huruvida man har problem eller inte. Det är en verklighet de flesta är överens om.)

Jag försöker välja mina problem noggrant. Jag försöker välja vilka strider jag vill ta - välja vilka händelser som får påverka mig till det negativa. Det står inte skrivet i mina gener att jag måste bli arg för att min dator gått sönder. För vet ni vad? Det är oftast inte värt det.

Jag strävar efter att vara en förbättrad människa idag jämfört med vad jag var igår. Jag vill vara positiv, jag vill vara tålmodig, förstående och inte döma andra - och vara medveten om att varenda människa jag träffar och varje situation jag hamnar i har något att lära mig. När mina arbetskamrater säger "men vad i helvete har de gjort så här för, fattar de inte att det ger mig extrajobb?" vill jag kunna säga "de hade säkert sina skäl, men det fixar vi". Jag vill kunna förbise problem. Jag begår misstag, jag lever långt ifrån alltid upp till min idealbild - men jag ser till att ta lärdom av det. Inte älta, bara gå vidare, göra om och göra rätt.

Sedan jag kom hem från semestern har jag känt mig mer positiv och helt enkelt mycket gladare. Inte för att livet bara varit en dans på rosor och smooth sailing straigth forward, inte för att jag jobbat runt problem eller struntat i dem, men för att jag inte ser dem som problem. Jag försöker se dem som möjligheter och inte något som står ivägen för att jag ska kunna vara glad. Lyckliga människor lever inte i en problemfri vardag. Jag tror att lycka inte alls handlar om att kunna lösa alla problem man stöter på. Lycka handlar om att välja sina strider och när de väl dyker upp, kunna hantera - inte nödvändigt lösa - dem.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback