the h8ful eight




Bilder från ett superset jag avslutade morgonpasset med. Knäböj med laterala utfall, lätt belastning och högreps. I en enda rörelse, så knäböj, utfall åt vänster, knäböj, utfall åt höger etcetera. Äääälskar mina lyftarskor! Många av oss är korta i baksida lår eller har korta hälsenor och görs därför begränsade i rörelser där vi t.ex. sitter på huk. Kan du sitta på huk (lår vilandes mot vad) utan att lyfta hälarna? De flesta kan inte det. Det handlar om dålig rörlighet i baksidan och går att öva upp! När jag jobbar knäböj vill jag ha ett så stort rörelseomfång (även kallad ROM; range of motion/movement) som möjligt för att kunna belasta musklerna ordentligt. Utan mina lyftarskor kommer jag strax under 90 graders vinkel i knäleden börja tippa bäckenet neråt för att jag helt enkelt - som så många andra - är kort i baksidan. Det lägger stor belastning på ryggen istället för benen och tar bort syftet med övningen om jag har för avseende att träna benen. (Kom ihåg! Man kan aldrig säga att en övning är fel. Man måste först se vad övningen har för syfte. En knäböj t.ex. kan se ut på många olika sätt och rent biomekaniskt kan de skilja sig mycket MEN ingen av dem är rätt och alla andra är fel. Det beror helt på. En övning är kanske inte längre en bra övning när skaderisken är hög men man måste vara öppen för att det finns otroligt många variationer på en och samma övning och de kan vara bra för olika saker.) Men med mina lyftarskor, som har en platt sula och en högre klack, kan man säga att jag "förlänger" hälsenorna genom att komma upp en centimeter högre med hälen i förhållande till underlaget och mina tår. Det går även att använda små viktplattor och sätta hälarna på. 

Det är en slagen hjältinna som går och lägger sig nu alltså. Men, jag fick sova ordentligt, jag hann med ett helt okej benpass med fokus framsida lår imorse, har jobbat, lämnat in min hemtenta, lunchat med Bowies och blivit bjuden på bio av sagda Bowies. Med en stor popcorn (för den innehåller inget raffinerat socker, så det så?..) och är glad att jag inte behövde kissa på mig under de tre timmar väl spenderade i biosalongen. För jävla bra film. Quentin Tarantino.. You sick fuck.

Laddar om för en ny dag och morgon- GRIT!

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback