mind and soul

Underbara lördag. Vaknade runt åtta och åt frukost framför två avsnitt av The Path och råkade somna till lite grann. Gick sedan upp och tog hand om disk och tvätt och satte igång min cleanmate och sopade hörnen.. Tände ett doftljus, lyssnar på Pink Floyd och åt lunch framför ännu ett avsnitt. Har nu satt mig ner en stund för att berätta om veckan som gått.

I lördags gick vi upp jättetidigt för att åka till Göteborg Horse Show. Stannade till i Uddevalla för att hämta en hylla jag köpt över Facebook och sedan stannade vi reglementsenligt i Ljungskile för att köpa bulle. Innan det blev seveneleven där så hade macken enorma och supergoda bullar. Min pappa älskade dem. Så alltid när han åkte förbi på väg till Göteborg stannade han och köpte bulle, och det är liksom en tradition jag för vidare även om bullarna inte är desamma längre.

Martin däremot åt sin bulle så här. Grisigt. Så gör man ju bara inte!



I Scandinavium tillsist för att titta på hästar!



Vi såg Lövsta Future Challenge och finalen i Sverigeponnyn. Missade nästan hela första tävlingen för att vi kom 45 minuter efter de startat, men så kan det vara.



Vi såg även gymkhana och fyrspann! Båda var väldigt häftigt att se, men jag förstod inte alls poängsystemet i fyrspannstävlingen. Hade nog varit roligare om man varit mer insatt i reglerna.



Vinnie (ATG's maskot) var på plats!



Schweiz hade en liten men hjärtlig supportgrupp bestående av två pers.



Vi trängde oss fram i folkmassorna på mässan och virrade runt som yra höns i evigheter. Jag kunde för mitt liv aldrig få ett hum om var vi var eller vart vi skulle. Men jag såg dessa schyssta stövlar.



Efter dagsföreställningarna var slut bestämde vi oss för att gå och käka på Butcher's Market. Martins fantastiska idé! Som jag älskar den restaurangen!

Vi fick helt vansinnigt snabb service vilket uppskattades, då vi hade ganska bråttom till kvällsföreställningen (trodde vi, visade sig att biljetten inte gällde för kvällen också). Men så kan det vara.

Martin beställde en choklad- och jordnötssmörmilkshake. Som Snickers i rinnande form, mums.



Deras hamburgare är helt fantastiska och pommesen påminner om crispy fries från Max, med skalet kvar på. Hemmagjord dippsås till det.. Jag dog matdöden.



Eftersom vi inte kom in igen på kvällen fick vi bila hem lite tidigare än vanligt. Lite surt så klart då jag gärna hade sett den internationella hoppningen men tur på det viset att vi började åka i samma veva som snökaoset kom och var hemma inte mindre än nästan 4 timmar senare. Påminde väldigt mycket om när vi åkte från Stockholm för exakt ett år sedan, där motorvägen var full av snöslask och man fick ligga i 50 km/h och chansa på var körfältet var. Det var verkligen inte kul men tänk om vi åkt senare..

Från mässan fick jag med mig praktiskt taget allt jag specifikt sa att jag inte skulle köpa. Även denna goodiebag från Royal Canin med kattmat (vilket inte är bra foder tyvärr, men kanske finns det någon som vill ha den).



Köpte ett nytt pannband till mitt hackamoreträns som jag skulle prova på Schersmin.



På det här tränset, fast här syns det gamal pannbandet.



Ett par ridbyxor. Jag hade inte tänkt köpa det men de var så snygga och faktiskt ganska billiga.. Tyckte det var lite för mycket blingbling men när jag provade dem så såg de mycket mer stilrena ut.



Jättemjuka handskar, de jag har nu andas ingenting så de blir både stela och kalla. Dessa var fantastiskt mycket bättre, med bättre grepp dessutom.



7 par strumpor för 120 kronor! Det är vad man brukar få betala för 1-2 par annars.



En tjocktröja. Visste att det var vågat att köpa en beige men jag tyckte om den.



Fick höra av en styrelsemedlem på lördagskvällen att min insändare var med i dagens Strömstadtidning så jag var tvungen att stanna på Statoil och köpa mig ett exemplar. "Inatt ligger jag sömnlös" är min insändare, den är ganska nerkortad men jag tycker de fick med det väsentliga.



Här är hyllan jag köpt för 150 kronor av en tjej i Uddevalla. Tycker den är jättefin och en mycket bättre lösning än den vi haft tidigare (fick möblera om lite inne på toaletten). Den enda nackdelen är att hyllplanen ligger lösa så när en katt kommer och ska klättra i den så tippar de över. Vilket resulterade i att den stora glasflaskan (på bild) som jag var så nöjd med gick sönder dagen efter.





Blir ett projekt att införskaffa en massa fler vita handdukar så måningom.



Fick även strukturerat om med tvålarna.



På måndag var det ridlektion och jag fick till min stora förskräckelse Angelo.. Han är jättefin att rida men varje gång jag sett honom in action sedan jag hade honom sist i december, så har han kastat av sin ryttare. Varje gång. Han bara gör en kraftig sväng och bockar så det flyger småtjejer åt alla håll.. Jag var sannerligen sjukt nervös, det tog ungefär 40 minuter innan jag kunde slappna av lite grann. Vickan sa efter lektionen att det syntes på honom att han kände att det inte var någon idé att försöka göra någonting, men jag tänkte att det var lätt att säga i efterhand när vi vet att det gick bra.. haha. 



Har modifierat min frukostgröt för första gången på typ fem år. Har börjat ha i proteinpulver från North Nutrition med smak av hallon och vit choklad (det absolut enda proteinpulvret jag faktiskt tycker är gott) och istället för frysta hallon så värmer jag dem så de blir jättevarma. SÅ GOTT.



Var hästvakt åt Karmen i söndags också. Hon testar mig så vansinnigt mycket alltså, men sist jag red henne hade jag trippelkollat med Josefin att det bara var dumheter så jag vågade pressa henne. Efter en halvtimme gick hon med på att lyda skänkeln och då blev hon som en annan häst. Som Lena säger, märrar måste man förhandla med. Haha.



Jag upptäckte att de hade en stallkatt!



Arbetet tog genast mycket ängre tid men det är bara mindfulness för mig.





När jag var där skitsent i veckan kom jag på att jag är livrädd för mörket. Särskilt i stall där man hör små ljud hela tiden och liksom inte riktigt kan avgöra var de kommer ifrån. Usch.



I tisdags hade vi styrelse- och årsmöte för Kattkedjan. Jag blev vald till vice ordförande i år, det var lite kul.



Vår jourhemskatt gör framsteg. Har dock börjat nysa och få rinniga ögon och nos.. Fattar inte varför vi har en sådan otur med sjuka katter.. Bara det inte smittar till mina egna. Han har i alla fall inte blivit sämre de senaste dagarna så förhoppningsvis är det inget farligt.



Karmen i onsdags efter ett bra pass i paddocken.



En av Karmens stallkamrater.



Jag var på bio med Martin och min lillebror Simon. Vi kollade på Lego Batman! Äntligen! Den var inte lika bra som Legofilmen men fantastiskt rolig och välgjord.



Gos.



En av orsakerna till att det tar lång tid för mig att komma igång ibland.. Igår skulle jag haft pass på morgonen men ingen kom så jag åkte faktiskt hem igen innan jobbet.





Och i torsdags var det dags för lektion igen! Har ju börjat rida hos Vickan två gånger i veckan nu. Jag fick som utlovat min favorit och fick möjlighet att prova mitt bettlösa träns på henne för att se om hon blev mer harmonisk att rida (är 99% säker på att hon har problem med tänderna). Mot slutet när hon blivit väldigt pigg blev hon ganska stark men man kunde ändå ta tag i henne. Med pessoabettet springer hon ju lika mycket men när man ska bromsa börjar hon slå med huvudet, men nu gjorde hon inte det. Så även om man måste vara lite mer bestämd i handen så får man ändå bättre kontakt tycker jag. Lektionen gick för övrigt superbra, vi övade på omvänd galopp och vi satte det på nästan varje försök, jag var skitnöjd! Älskade tjejen vad du gör mig lycklig. ♥





För två dagar sedan firade jag och Martin ett år som förlovade. Jag hade tidigare frågat honom lite hur han ger och tar kärlek, för att jag hört att vi kan vara ganska olika. Kärlek/bekräftelse kan vara presenter, överraskningar, spontana sms/samtal/lappar, komplimanger, att vara fysisk (pussas, kramas, klia etc), att tydligt avsätta tid för varandra och så vidare. Oftast så GER vi kärlek på det sätt vi själva föredrar att ta emot det. Problemet är ju bara om man inte ser det på samma sätt, och jag har en svag känsla av att vi är ganska olika. Så jag frågade rakt ut. Det visade sig att han vill att jag ska krama och pussa på honom och gärna ge komplimanger. Medan jag berättade att jag är mer för spontanitet och konkreta grejer. En lapp, ett sms, en blomma - något som indikerar att han tänkt på mig när vi inte är tillsammans. Och plötsligt förstod jag, att vi har nog skrikit ut kärlek till varandra fast utan att den andra förstått. Martin kliar mig ofta i håret eller på ryggen och så, medan jag ofta fixar små överraskningar till honom. Fast ingen av oss har liksom varit mottagliga för det på samma sätt, inte reflekterat över det och kanske ändå sökt en viss bekräftelse som vi saknat. Det var en ganska cool aha-upplevelse faktiskt. 

Så på vår ettårsdag för förlovningen fick jag en bukett med rosor. Blev väldigt, väldigt glad. ♥  Samma dag fick jag även en ask choklad av vår butiksansvariga, Emma, för att vi fått väldigt bra resultat i butiken dessa två månader som varit.





Precis innan jag fick chokladen (typ 5 minuter innan) hae jag hittat en gammal bild på mig från 2015 (tror jag) där jag för i helskotta hade synliga magmuskler. Herregud, jag var ju i så bra form! Jag gick inte ens på diet, jag bara åt bra mat och jag åt ofta och hade alltid med mig en hel strandväska fullsmäckad med hemlagad lunch, ägg, riskakor, kvarg, havreringar och så vidare.. Det sjuka är att jag kan inte riktigt minnas att jag var i så bra form - antagligen för att jag inte såg det själv utan bara strävade efter att se ännu bättre ut. Men nu, några kilo senare skulle jag ju liksom göra vad som helst för att komma tillbaka.. Jag har tappat rätt mycket form när jag slutade på Max och började på Bodypower, ironiskt nog.



Så nu har jag bestämt mig. Nu får det fan vara nog. Motivationen i gymmet kommer om den kommer men oavsett kan jag äta bra mat.

Så från och med igår började jag rannsaka mig ordentligt och jag ska ha bilden ovan som motivation. Jag kan göra det igen!

 
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback