Can you hear, the crowd is waiting.

Nu tänker jag vara fruktansvärt egoistisk. Men må det så vara.

Jag fick tillbaka mitt kompletteringsprov idag. Jag hade ett och ett halvt fel. Man fick ha ETT fel, för att få VG.
Ida Hansson får alltså Godkänt i matematik C-kursen.

Jag blev ledsen. Prestationsångesten klöser i bröstkorgen och man fördömer sig själv. Varför kunde jag inte fått två poäng till på det nationella provet? Varför kunde jag inte fått ett halvt poäng till på kompletteringsprovet? Min lärare sa till mig att hon visste att jag kunde mer än så här, att hon förstod att jag siktade högre än så här, att jag behöver mer tid och att hon inte kan ge mig det. Beklagligt, allt som allt.

Men nej, det är inte det minsta beklagligt. Jag vill att alla - ALLA - ska veta att jag mådde skit förra terminen. Snälla säg inte att ni förstår, för det gör ni inte förrän ni gått igenom min gymnasietid. Fylld av lögner och inkompetens från skolan, fylld av ambitioner och motivation som krossats på grund av en feg rektor, 3 timmars pendlande varje dag och den obehärskade konsten att skiljas ifrån sina allra närmsta vänner - för att flytta 40 mil hemifrån och komma till en ny klass och påbörja ett nytt liv. Samtidigt ska man anpassa sig till att leva med en ny familj och sköta skolan. När jullovet kom var jag ett vrak. När jullovet var kom hade jag givit upp matte C-kursen sedan flera månader tillbaka.

När vi skrev det nationella provet i matte C hade jag återfått min motivation och tagit igen halva kursen på 5 veckor. Ändå fick jag 24 poäng varav 7 VG-poäng plus en sol, på provet. Man behövde 26 poäng, varav 6 VG-poäng och ingen sol var nödvändig. Hade jag fått det, då hade jag haft en bokstav till på mitt betygspapper.

Jag tänker för en gångs skull inte gråta för det där V:et som skulle stått framför G:et. För jag VET att jag hade klarat det, om det inte varit för omständigheterna. Jag vet att många INTE hade klarat det, om de var i min situation. Jag har snubblat på mållinjen två gånger nu.

När jag har läst klart matematik D-kursen tänker jag tenta upp mitt betyg i matematik C-kursen på något sätt. För jag vet att jag kan.
För jag är så jävla bra.




I all hast tänker jag passa på att utnämna Roy Khan till en av de bästa sångarna i världen.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
» Hanna säger:

Men.. jag fattar inte! :O:O VARFÖR I HELVETE ger hon dig inte bara ett VG?! Om du nu fick en SOL SAMT FLER VG-POÄNG än vad som krävdes för VG, då ska det väl fanimig väga upp dom där FJUTTPOÄNGEN som faktiskt är G-poäng?! det är ju hur simpelt som helst att räkna ut, man behöver inte vara mattelärare för det! Nu blir jag arg.

2010-03-18 @ 18:56:13
URL: http://hannnnnnnnna.blogg.se/
» Anonym säger:

Vad synd att det blev som du hade hoppats, men

både du och jag och alla andra vet att du är

jätteduktig och ambitiös, och att det är självklart

att du hade klarat det, om du inte hade haft det

så jobbigt (vilket är helt förståeligt)

menar bara att jag beundrar dig, för personligen

tror inte jag att jag hade klarat hälften av allt

du gör. Så fortsätt som du gör, resten löser sig.



Du är bra. <3

2010-03-18 @ 20:30:03
» Cessan säger:

Det där som postades precis, var från mig förrestne :)

/Cessan

2010-03-18 @ 20:30:40
» Cessan säger:

och det skall stå *vad synd att det INTE blev

som du hade hoppats -.-



sorry att det blev så många kommentarer xD

2010-03-18 @ 20:31:47
» Ellen på Smällen säger:

Fina flicka, kom ihåg orden du sa till mig: Du grejjar det vid annat tillfälle, för du vet att du kan! Och jag tror på dig <333

2010-03-18 @ 22:27:38
Trackback