Du Levande (film)



Du Levande (2007)

En svensk film, regisserad av Roy Andersson. Den första filmen jag såg av honom heter Sånger från andra våningen och skälet till att jag inte skrivit en recension på den är att när filmen var slut, så hade jag ingen aning om vad jag skulle säga om den. Roys filmer är helt klart en sort för sig, och jag visste inte om jag tyckte att Sånger från andra våningen var ett mästerverk eller helt enkelt djupt, rubbat skräp. Samtidigt hade jag i bakhuvudet att jag inte förstått filmen riktigt. Jag på något sätt visste att briljansen fanns där, jag hade bara inte uppfattat den - därför skrev jag inget.

När jag sedan såg Du Levande kände jag av den där briljansen direkt. Filmen har ingen särskild handling, den bara är. Den skildrar allt och inget kan man säga. Det går verkligen inte att förklara. Regin, manuset, de amatöriska skådespelarinsatserna, alla små detaljer och den svarta humorn - det är en sådan perfekt sammansättning så det är helt otroligt för vissa och ren skit för andra. Jag älskade den här filmen, för är så nära perfektion man kan komma.

Eftersom den inte går att beskriva på något rättvist sätt, så lägger jag upp ett klipp med en av mina favoritscener ur filmen. Jag kan dock inte säga att ni måste se det för att ni kommer gilla det, för det här är riktigt djupa grejer. Men jag tycker ändå att ni ska offra 9 minuter av ert liv, så ni har ett litet hum om hurdana filmer Roy Andersson är (han är ju trots allt ganska känd).


För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback