faded

Sakta men säkert tar dagarna och måendet en vändning. Jag behövde förra veckan och är så tacksam för mina dagar spenderade på sängen och i soffan. Jag känner mig inte sprudlande av energi för faktum kvarstår att min kropp är slut, men jag har tagit ett så stort kliv framåt vad gäller acceptans. Förr vägrade jag inse att jag inte orkade, men idag känner jag efter och tar det för vad det är. Det är inte jätteroligt men det är okej för mig och det är det viktigaste. Är också i retroperspektiv glad att jag fick uppleva hur det känns, och samtidigt tacksam att det inte hann gå så långt. Det var en viktigt upplevelse för mig som jag tog mycket lärdom utav. Nu ska jag lära mig att ta mig tillbaka från en utmattad kropp och knopp!

Däremot har jag börjat få svårt att sova och det gillar jag inte. Det krävs inte mycket för att jag ska känna mig uppe i varv och det gör jag när jag lägger mig som regel. Jag tror det har att göra med att jag har så mycket tankar och idéer om vad jag vill göra och hur jag vill göra det. Jag vill känna mig harmonisk och gilla det jag gör. Så nu är prio nummer ett att lyssna på hjärtat. Vad vill jag på riktigt och vad är bara en destruktiv tvångstanke? När jag sållat bort lyssnar jag på kroppen. Behärskar jag? Stanna upp och tänka till.

Nej för första gången på väldigt länge känner jag att allt tar och har sin tid. Måste jag verkligen diska innan jag åker hemirfrån varje dag? Alla måsten handlar om att vilja tror jag!

Regel nummer ett är att det finns ingenting i världen som du MÅSTE göra. Ingenting. Däremot finns det kanske saker som du inte är så sugen på - men ändå väljer - att göra för att det gynnar dig i det långa loppet. Jag måste inte diska. Däremot vill jag diska för jag tycker om när det är rent och fräscht. Och diskar man ofta behöver man aldrig diska mycket. Genom att sluta använda ordet måste och byta ut det mot vill så tror jag man kan åstadkomma så mycket mer. Man säger inte till sig själv att det är jobbigt men att man biter ihop - man ser det som ett medvetet och klokt val. Men vissa gånger hinner jag inte, och i vissa fall orkar jag inte, och då ska det också kännas som ett medvetet val, inte som ett misslyckande. Vad ska grannarna tro liksom.

När jag slåss mot tvångstankar och måsten brukar jag fråga mig själv, spelar det någon roll om ett år? Som regel inte. Att ta tillvara på relationer och sig själv - DET spelar roll. Det är inte så mycket annat kan jag känna.

Så. Nu för tiden sover jag tungt och har svårt att gå upp innan jag sovit åtta timmar, däremot vaknar jag innan väckarklockan ibland och känner mig utvilad när jag väl gått upp och det är verkligen stor skillnad jämfört med för två veckor sedan. Jag har inte känt hunger på typ en vecka efter att ha varit sjuk men aptiten börjar också komma tillbaka. Mitt Celsiusdrickande har avtagit drastiskt det med och det tror jag är bra. Brukade dricka tre burkar om dagen men nu blir det en, och vissa dagar ingen alls. Koffein har känt så motbjudande och allt över 200 mg får mig att må banans dåligt. Det är ingen stor förlust i sig men det känns annorlunda.

Nå väl. Det här är min vecka än så länge!



Ny vecka och jag hade bestämt mig för att försöka komma tillbaka på banan. Jag var ledig från jobbet så det passade mig bra, att få en riktig mjukstart. Jag tog en sväng till gymmet för att träna ben. Jag körde inte så tungt, länge eller mycket men jag var helt slut när jag var klar! Svettig med gelé till ben. Något som var jätteroligt var att mina squats kändes helt annorlunda i förhållande till hur de brukar. Har ju jobbat mycket med stabiliteten i mina fötter hos kiropraktorn och oj vad det kändes! Har inte riktigt vågat mig på ordentliga squats på evigheter men kände mig mycket säkrare i rörelsen och fick för första gången typ någonsin kontakt med rumpan i backsquatsen, herregud det händer ju aldrig annars.. Blev sittandes kvar på gymmet och pratade med Johannes i typ en timme innan jag sedan åkte hem.



Jag kom hem bara för att vända egentligen. Hade tänkt ta hand om gräsmattan men det regnade så pass mycket till och från att jag la ner det projektet. Istället fick jag för mig att åka till Tanums köpcenter, väldigt spontant och så men det var skönt att få komma utanför femtioskyltarna och göra något på egen hand.



Smet in på H&M Home (!) och fick tag på en massa småorylar att förgylla hemmet med. Två örngott, två handdukar, en disktrasa, en kopp, två ljushållare, en fruktskål och en brännsnygg matta för 199 blygsamma kronor.

Sedan var det så klart dags för huvudattraktionen Rituals...! Köpte lite påfyll och REA-prylar, fick en handduk på köpet.



När jag kom hem sedan var det tre timmar kvar tills Martin skulle komma hem och jag fick eld i baken för jag ville överraska honom.. Så jag tog hand om tvätt som legat i säkert två veckor, disk som legat i flera dagar, bytte sängkläder i hans säng eftersom han vart sjuk och så kan det vara fräscht med nya tänkte jag.. Storstädade huset i allmänhet, rensade ur skafferiet, kylen och frysen på gammal mat och gjorde rent.. Och avslutade allt med att lämna en present till honom på hans säng. Sedan satte jag mig i soffan med ett vinglas hallonjuice och pratade i telefon med mamma en stund, nöjd över vad jag åstadkommit.



I hans paket låg en body scrub från Rituals...



Sedan kom tisdag och jag hade tänkt träna innan jobbet. Men jag somnade så jäkla sent eftersom jag hade svårt att sova, vaknade jättetidigt på morgonen av att magen gjorde så ont och kunde inte riktigt somna om förrän väcklarklockan ringde klockan sju.. Så jag lyssnade på kroppen och sov ut istället.

Kom till jobbet för första gången på åtta dagar och såg att det låg en present till mig på lagret!




En handduk och en enorm gymbag! Robust och vattentät. Blev jätteglad för den!



På onsdagen var jag ledig igen.. Inte väldigt välbehövligt så men jag tog ändå tillvara på dagen. Började den med att gå upp hyfsat tidigt och åt frukost i lugn och ro, kollade på vad som måste ha varit världens tjockaste talgoxe som åt av maten jag lagt ut.. Eller rättare sagt så satt den bredvid och blev matad av en annan hårt arbetande talgoxe. Haha.



På förmiddagen sedan styrde jag min kos mot Söle för lite kvalitetstid med lillebror Simon. Vi spelade Lego-spelet och så där. Och jag myste lite med Signe samtidigt, så klart.





Fördelaktig bild på honom..?

Det var kul att spela med Simon, för en gångs skull hade jag chans att vinna. Hähä. Han tyckte inte att det var lika roligt så tillslut fick jag inte göra någonting, han paxade karaktärer och uppdrag åt alla håll och kanter men det är ju lite så det är när man är barn.. Tävlingsinriktad som fasen.



Jag och lillasyster kladdade på hans griffeltavla med.

Åkte sedan till kiropraktorn för ett angenämt besök. Vi kommer trappa ner på besöken framöver och det känns skönt för plånboken men jag kommer sakna Elisabeth. Vilket energiknippe hon är alltså.

Åkte till farmor och parkerade men ville ringa innan jag dök upp. Vilket var tur för hon hade precis lagt sig för hon var så trött. Så jag lovade att komma upp en annan gång istället, men kul att höra lite från henne i alla fall.

Satte mig i solen på Kaffedoppet och njöt i en halvtimme istället innan Martin slutade jbbet och kunde komma förbi och ta en preworkout-fika med mig. I det ljuuuvliga vädret!





Vi åkte sedan till gymmet och körde ett pass ihop för ovanlighetens skull, blev bröst och triceps, onsdagskvällen till ära. Vi avslutade träningen med en timmes yoga med Pia som gästinstruerade hos oss. Oj vad jag tycker yoga är svårt.. Men då måste man ju öva, öva, öva.



Kom hem runt halv nio på kvällen och packade upp min Healthy Box. Måste säga att det var en besvikelse denna månaden! Hälften av grejerna har jag fått tidigare fast i andra smaker, coolerpad är ett av de största skämten som finns inom träningsvärlden (kanske inte, men jag tycker den är så fånig) och det andra kommer jag aldrig använda.

Men vi hade en mysig kväll i alla fall. Jag kokade fäskpotatis (händer aldrig trots att jag gillar det så mycket) och stekte panerad torsk i ugnen och avnjöt med lite mangocurrysås. Vi kollade på Orange is the New Black och jag fick grejat lite med mina väskor och sånt..

Hade egentligen tänkt träna innan jobbet idag med men vaknade både en timme före och en timme efter väcklarklockan ringde. Så kort sagt försov jag mig, så jag tog tillvara på sovmorgonen och tog det chill istället. Funderar på att ta gymmet efter jobbet. Är ganska sugen faktiskt.

Nu ska jag börja avrunda och bege mig mot jobbet. Ha en fin dag hörni!
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback