a functioning cog



Att sitta i köket i myskläder, dricka te med öppen altandörr och lyssna på spöregn och åska. Mhm. Himlans tur jag kan internetdela datorn med min mobil.

Jag har fått en vecka off från allt. Jobbet, träningen, inte umgåtts med någon, inte besökt kiropraktorn, inte ens gått på yogan på gymmet som jag taggat så länge. Den enda tid jag behövt passa under hela veckan var igår kväll när jag höll bodycombat halv åtta. Annars, inte någonting alls.

Jag har inte mått bra, känt mig nästan lite trasig inombords hur dramatiskt det än låter, men jag kan inte beskriva det på annat sätt. Allting grundar sig i min eviga, konstanta och obotliga trötthet. Att sova fjorton timmar i sträck utan att kunna vakna har gjort så mycket med min mentalitet. Att inte orka har verkligen dragit ner mig. Jag hade sådan väldigt tur i oturen att jag på tisdagen blev magsjuk, vilket höll mig sängliggandes i inte mindre än 4 dagar. Jag hade haft för avsikt att stanna hemma från jobbet hela veckan från början, eftersom jag bara jobbade tre dagar. Med tanke på hur kroppen kändes, att jag valt att inte ha någon semester i sommar och att högförsäljningen inte ens börjat, så kändes det som rätt sak att göra. Den lilla tid jag fick innan jag blev magsjuk hade jag spenderat effektivt. Tränat, varit inne i stan, grejat i trädgården och städat. Någonstans kände jag mig ändå inte rofylld. För när jag inte jobbade kunde jag inte riktigt slappna av utan började istället tänka "nu måste jag hinna med allt annat som jag inte hinner med i vanliga fall". Så någonstans är jag tacksam över att jag blev så sjuk som jag blev. För det tvingade mig att ta det lugnt - bara jag och eskapisten i mig.

Jag kräktes bara hela första natten, så den delen var över relativt snabbt. Däremot drogs jag med ett illamående så fruktansvärt ihärdigt i 4 dagar till. Jag har inte varit hungrig på en vecka och orkar äta ungefär en tredjedel av vad jag brukar. Det är jobbigt, men jag antar att magsäcken krympt efter allt kräkande och illamående och avsaknaden av mat så länge. Känns så himla ovant att inte äta hela tiden, och allt jag äter verkar vara för mycket för jag mår lätt illa eller får ont i magen efteråt. Men men, det är ju bara att jobba sig runt så ska det väl återgå till det normala i sin egen takt.

Så sedan i tisdags har jag bara legat på soffan eller i sängen. Sovit väldigt mycket, druckit ofantliga mängder av olika sorters juice, blivit väl omhändertagen av min kära sambo, läst färdigt första boken Game of Thrones, kollat igenom första säsongen av samma serie, sett nästan hela nya säsongen av Orange is the New Black, spelat lite FFIX och en massa Lego Movie the Videogame ihop med Martin. Huset har sett ut som helvete, jag har inte åstadkommit någonting alls men jag har tvingats leva med den vetskapen och vet ni, till slut kändes det så himla okej. Jag fick länge brottas med stresskänslor över allt som jag hade velat passa på att göra under veckan; klippa klart gräset, greja mer i trädgården (evighetsprojekt i sig), möblera om inne hos Martin, rensa ur skafferiet och fixa i min garderob. Men efter ett tag kom jag till insikt med att ingenting av detta kommer vara försent att göra någon annan dag. Det är inte nu eller aldrig.

Så tillslut kunde jag acceptera min situation och bara ta tillvara på dagarna och idag är jag så tacksam för denna vecka. Att vara magsjuk är fruktansvärt men det är en sådan sak som man liksom inte kommer undan för alltid så skulle det bryta ut så kunde det inte ha haft bättre timing.

Martin blev också dålig på lördagen. Han åkte till jobbet på morgonen och vid ett kom han hem igen, eftersom han hade spytt på jobbet. Han blev också sängliggandes men inte alls lika länge. Så stundvis låg jag bredvid, men annars kände jag mig frisk nog att ta hand om honom också.

Så jag fick en vecka full av insikter, verkligen laddat upp batterierna och känner mig mycket bättre än på länge. Som bonus fick jag ha hemma en sjuk Martin hela helgen så vi fick också lite tid att mysa och bara vara, även om vi var sjuklingar båda två. Som bonus har jag faktiskt funderat och kommit fram till vad min nuvarande framtidsplan är, och det gör stor skillnad för mig. I samband med denna dipp som jag haft har jag haft en del framtidsångest för att jag inte vetat riktigt hur jag vill ha det.. Men nu har jag en plan som sträcker sig ungefär ett år fram. Det spelar ingen roll att det är lång tid kvar och att jag högst sannolikt hinner ändra mig flera gånger på vägen, men bara det där med att känna att man jobbar sig mot något och tar sig framåt är viktigt efter att inte ha förändrat så mycket i sitt liv på länge. Sedan gymnasiet jag till störst del jobbat på Max och bott här med Martin. På fyra år har det inte hänt så mycket. Jag känner att det börjar bli dags att fundera på vad nästa steg är, och jag tror jag har det nu..
 
Är väldigt, väldigt tacksam för veckan som varit. Att få ta en paus och tvingas tänka igenom, bejaka och berarbeta sina känslor och fokusera på absolut inget annat. Det kunde inte ha varit bättre.

Nu en liten recap i pics!



I helgen köpte jag en massa pennor och annat småpill på Panduro. Lite Promarkers för att kanske kunna teckna något nytt projekt framöver och andra tuschpennor för att göra en mindmap över mina framtidsplaner bland annat.. Ska bli kul.



I måndags var vi och tränade innan Martin skulle börja jobba klockan två. Jag körde baksida lår och rumpa och passade på att inviga mina nya LesMills-shorts från Reebok. (Bilder på resten längre ner!)



Hann med en fika på Espresso House innan plikten kallade för Bowies.



Köpte denna på Espresso House också, spännande!
 
 
Kollade lite Game of Thrones, drack juice och började skissa på den där mindmapen jag skrev om förut.



När måndagen var slut var jag det också. Tog tillfället i akt att tända en massa värmeljus inne i badrummet, drog på lite meditationsmusik och tog den längsta av duschar! Använde alla mina Rituals...-produkter från serien Happy Buddha, vaxade överläppen och avslutade med en ansiktsmask som jag beställt och fått hem på posten den dagen.



Och en kopp YogiTea så klart.


Recension på masken? Använd den inte i hela ansiktet! För guds skull! Den gjorde så sjuuukt ont att ta av så ni anar inte, stod och grät nästan.. Haha. Kan tänka mig att det är bättre att begränsa sig till utsatta områden och vara försiktig runt hårfästet för jäklar som den satt.. Aj aj aj. Men len efteråt blev man!

 
Tisdagen kom och Martin var ledig med mig. Vi tränade, handlade en himlans massa mat och grejade lite i trädgården hemma sedan. På kvällen föreslog Martin att vi skulle grilla så sagt och gjort, en shoppingtur till senare.
 


Han är himlans händig, min man! Det var gott och så men inte många timmar senare blev jag kass och magsjukan kunde börja..

Inte många bilder från de dagarna men när midsommarafton kom bad jag Martin köpa med lite jordgubbar hem i alla fall så vi kunde få någon midsommaraftonsfeeling i alla fall.
 




Det var gott men inte mycket som gick ner.. Ägnade kvällen åt att lira Lego-spelet. Och Lil Bub var med!



Det här fick jag med mig hem i söndags i alla fall. Vi rear ut en himlans massa Better Bodies- och GASP-kläder för HALVA priset hos oss! Så jag slog till och köpte denna goding för bara 224 kronor.



Hämtade även ut ett paket från Reebok som legat och väntat alltför länge. En massa LesMills-kläder.
 




Känner att det får vara nog med allt shoppande framöver nu. Har köpt så vansinnigt mycket träningskläder det senaste.. Nu får det vara bra. (Åh titta kläder!!)



Lördags.. Martin låg på soffan och sov medan jag satt vid datorn och spånade lite framtidsplaner och drack passionad ur vinglas.
 


Och så en bild från igår. Jag skulle filma licensvideo till bodycombaten men det gick så där. Jag har varken ätit eller tränat på en vecka så jag hade inte mycket styrka fast energin fanns där. Det var så sjukt härlig stämning i salen så det var synd att videon inte blev tillräckligt bra! Som tur är har jag några veckor till på mig.



Passar på att slänga in den här bilden som jag inte tror jag visat förut, från kvartalsutbildningen vi var på sist. Med grymma Ida som tränare, fast hon syns inte på bild.

Vet ni, jag blev distraherad i mitt skrivande när jag såg en ekorre springa förbi här på altanen. Jag såg den igår också lite snabbt när den låg och solade på vår altan.. haha. Jag har lagt ut en masssa bröd åt fåglarna och den hade väl fått nys om det för den gick runt här och letade mat länge innan den fick tag på en bit bröd som den åt innan den glatt skuttade iväg. En bäbis till och med, gudomligt söt! Hoppas den kommer tillbaka!


Nu har Martin åkt till jobbet och det är dags för mig att ta tillvara på dagen. Största högen disk och tvätt väntar på mig men det kan vänta lite till. Förvånansvärt välsorterade högar är det åtminstone.

En sväng till gymmet för att känna efter hur kroppen mår, mat på det och så får vi se vad som händer sedan.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback