heart of a champion

Häj bloggen!
 
Nu var det flera veckor sedan vi hördes sist. Jag har tänkt massor på att jag skulle vilja blogga men har känt att jag inte haft så där jättemycket jag egentligen velat "dokumentera" åt framtida jag. Det har visserligen inte hänt så där vansinnigt mycket nu heller men kände ändå att det var dags att titta in, och droppa en miljon kattbilder.
 
Men vi kan väl inleda med att jag fått en månads förlängt kontrakt på Bodypower! Egentligen hade jag bara kontrakt fram till sista augusti, alltså ett sommarvikariat, men igår skrev jag papper på ännu en månad. Nu håller vi tummarna att det hinner hända något vettigt med gränsen, eller att mina kollegor vill ha supermycket semester i oktober, så jag får vara kvar lite till.

(null)

Denna helg är egentligen min lediga helg men jag tog på mig extrapass imorgon. Jag sa att jag kunde jobba först, och sedan insåg jag att jag bara antagit att det var ett rastavlösarpass men det visade sig vara heldag. Det var ju lite synd eftersom jag har en del att fixa med men det är ju najs med mer timmar, särskilt på en helg.
 
Men med anledning av detta hade jag stortslagna planer för idag. Som gick käpprätt åt skogen kan jag tala om. Jag tog sovmorgon till 09.30 och hade då sovit i kanske 10 timmar - so far so good - men var så trött senare på dagen att jag alltså bara tvärdäckade och sov i 4 (!) timmar till. Helt oavbrutet. Jag sov verkligen bort hela dagen och nästan ingenting av det jag planerat blev av. I vanliga fall hade jag haft sjuk, sjuk ångest över detta då jag alltid känner att jag har en miljon saker att göra, att jag måste vara produktiv och inte får slösa tid.. men under mitt senaste möte med min psykolog pratade vi om ångest och oro och jag har fått i uppgift att försöka skapa rutinen att bryta dessa tankemönster. Hon pratade en längre stund om att tankar är inte sanningar bara för att vi tänker dem. Vi får en känsla som skapats av en tanke vi har - men det gör inte känslan legitim per automatik. Vi pratade om hur jag oftast inte kan kontrollera min oro/ångest utan går sönder på insidan och i vissa fall inte ens funkar normalt för att jag har katastroftankar. Så detta blev ett ypperligt tillfälle för mig att öva på detta. När ångesten kom, skapade av tankar som "vad dålig jag är som inte varit produktiv utan bara sovit hela dagen" bröts dessa abrupt när jag sa till mig själv att "detta är bara en tanke, inte en sanning". Då kunde jag efter några gånger vända på det och tänka, vad bra att jag verkligen fick sova en massa idag, jag verkade behöva det.
 
(null)

Anyhow, tänkte berätta lite om veckorna som gått.
 
Vi var med i en tävling som anordnades av Svedea, vårt försäkringsbolag. De skulle skänka pengar till de två katthem/föreningar som fick flest röster, och vi blev en av dem! Så himla roligt! Vi har verkligen inte flest följare av alla, men vi har tamejfasen de mest dedikerade. Tack, underbara människor! Vi fick dela på 11.000 kronor tror jag det var.
 
(null)
 
En liten bild jag skickade till Martin för jag tyckte den var så himla spot on för oss, haha.
 
(null)
 
Jag är ju faktiskt inte ute hos Queeny så mycket för att de fortfarande går på sommarbete. Hon vill äta gräs och hänga med flocken, så jag låter henne göra det. Men häromdagen lyckades jag tajma in med att Kajsa tagit in dem för lite vila, så jag passade på att pyssla med Queenister när hon ändå var inne. Jag märker att vi kommer behöva jobba lite mer på vår relation, med Proppen kom allt så enkelt och naturligt. Hon älskade att bli ompysslad och hade inte bråttom någonstans när det hände. Kliade man henne någonstans så gick det inte att ta miste på att hon älskade det. Queeny verkar lite skeptisk till att vi ska umgås och känns misstänksam, spänd och ointresserad om vartannat. Jag kliar henne på bogen och jag ser på henne att det det rycker i läppen för det är skönt, men hon är ändå skeptisk till vad jag håller på med och om hon vill vara med på det. Stampar otåligt efter bara några minuter på stallgången och känns helt klart mer svårflörtad än Proppen var. Men det är ju inte så konstigt, vi känner inte varandra ännu. Jag ser mycket fram emot hösten och att vi ska få lite rutiner!
 
Jag fick i alla fall tvättat hennes svans, vilket jag velat göra sen hon kom. Dra mig baklänges så smutsig den var, men det gick så fint så.
 
(null)
 
Hennes svans är så himla tunn och sliten. Jag fick klippa av halva hennes man ju, för den var som svinto i topparna. Ska bli kul att se hur stor skillnad det kan bli längre fram. Jag är onekligen van vid lite mer hår på hästen, men skönt att slippa det stora hovskägget sen i vinter.
 
(null)
 
Jag släppte henne i den lilla rutan innan själva hagen liksom. Satt och tittade på henne i kanske 30 minuter innan jag tillslut släppte in henne med de andra. Hon är verkligen så himla fin.
 
(null)
 
Köpte en löjligt överprisad leksak till katterna, men det var värt det. Två räkor i en konservburk. Som ska "lukta kattmynta", det står inte att det faktiskt innehåller kattmynta, haha.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Jag blev lite nostalgisk och tittade på Svenska Hollywoodfruar. Såg när Isabel Adrian visade sin samling av signerade prylar som hon köpt på auktion, och detta skulle då vara en av Paul McCartneys basgitarrer.

Nu råkar jag betvivla väldigt starkt att detta faktiskt är hans bas. Paul McCartney är nämligen vänsterhänt. Sååå...

Lite coolt är att jag redan reflekterat kring detta, när samma typ av föremål dök upp i Pawn Stars för typ ett år sedan. Där ska de ju göra en bedömning om de tror att föremålet är äkta, och jag sa INNAN de hade börjat spekulera kring det, att jag trodde den var fejk baserad på det jag visste. De bekräftade mina tankebanor och sa dessutom att Paul McCartney är något "ökänd" för att vägra signera instrument. Tänkte ringa dem och be dem anställa mig.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Gulle Q. ♥
 
(null)
 
När jag var i stallet sist hittade jag en ENORM jävla spindel i Queenys vattenhink. ALLTSÅ SER NI DEN? Jag fick panik och fick be Kajsa hälla ut vattnet åt mig. Tro mig när jag säger att det är INTE en illusion pga. vattnet, att den ser så stor ut. Den var så otroligt stor att nackhåren bara ställer sig rätt upp när jag tänker på den. Jag tog en sopkvast och sopade bort alla spindelnät jag kunde hitta, kan jag säga.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Wyoming var hos veterinären i tisdags för att raka bort lite tovor. Jag bad dem ta bort lite päls i rumpan på henne också eftersom det fastnar mycket kiss och sand i pälsen. Jag trodde de bara skulle ta bort tovorna och typ trimma pälsen baktill men Y'ALL. De hade SLÄTRAKAT hela rumpan och två streck upp på ryggen. Jag skrattade så jag både grät och skrek när jag såg det, stackars katt ser alldeles förjävlig ut nu verkligen. Jaja, de gjorde ju bara vad jag bad dem om även om vi kanske hade två olika visioner av resultatet. Hahaha.
 
(null)
 
Hon hade även ett sår i nacken som jag inte lyckats få en bra titt på pga. pälsen. Väldigt oklart vad som hänt men gissar hon kanske flugit på någon som satt en klo i nacken på henne, som blivit en böld som spruckit. Kanske. Nu är det i alla fall lätt att rengöra och ha lite koll på.
 
(null)
 
Vi fick leverans från Zooplus.
 
(null)
 
Lana vakar över sina domäner.
 
(null)
 
Och Sophie vakar även Bowies när han spelar Subnautica: Below Zero. SÅ BRA SPEL, herregud rekommenderar verkligen. Men på tal om bra spel, jag har sagt det förr och säger det igen; gillar du skräckspel så Outlast. Senälla rara det är verkligen den läskigaste skit som finns. Jag tjatade på Martin att spela igenom ettan igen, för fjärde gången. Så nu har vi (Martin, medan jag tittat på) spelat Outlast fyra gånger, Outlast: Whistleblower tre gånger och Outlast 2 två gånger. Och senare i år kommer nya The Outlast Trials och jag är så så så peppad så det är bannemej inte klokt. ÄLSKAR.
 
(null)
 
(null)
 
Detta var för några veckor sedan, när jag hämtat åtelkameran i Skee där vi ska fånga in de sista katterna från en koloni som varit där i många år. Lite cider satt inte fel när jag skulle gå igenom ca 2000 bilder och filmer på ja, för det mesta, ingenting.
 
(null)
 
Här ser man i alla fall mammakatt, en vuxen unge från tidigare kull samt en unge från nuvarande kull. Sammanlagt 4 små ungar.
 
(null)
 
Detta är då pappakatt som fångades in i början av månaden. Vi tror han är pappa till Wyoming och alla andra kattungar som dykt upp där de senaste åren. En riktig slagskämpe, vi kallar honom Spartacus.
 
(null)
 
Jag köpte ju en ny, jättefin och pissdyr kattbädd till katterna här hemma. De ligger för det mesta på den, istället för i den, men vi jobbar på det.
 
(null)
 
(null)

(null)
 
Ja ni ser ju.
 
Jag fick tummen ur att städa ur vår städskrubb häromdagen. Jag plockade bland annat fram vår gamla dammsugare, en helt vanlig jävla dammsugare som antagligen var det billigaste jag kunde hitta på ÖoB för några år sedan. Hatade den. Gnällde så mycket på den och sa till Martin att vi måste köpa en bättre, varpå han köpte en ErgoRapido. En sladdlös historia. Jag tyckte nog den var bra när vi köpte den, men den klarar inte riktigt kattsand utan "skjuter" det bakåt istället för att suga upp det. Vi har även en robotdammsugare som brukar gå en gång om dagen för då blir man i alla fall av med damm och hår, men den har varit trasig ett tag. Så det var såå skitigt och smutsigt och äckligt att jag tänkte att jag får ta fram den gamla och göra det ordentligt. Den var verkligen enormt mycket bättre än de andra två vi har, haha. Jag blev helt till mig av hur mycket mer jag kom åt och hur mycket mer den tog, så nu lär jag nog inte gå tillbaka från den ändå faktiskt, det blir ju så jäkla rent.
 
Katterna däremot får panikens morsa när den drar igång för den är högljudd som sjutton. Jag brukar ta ett rum i taget och stänga in dem i ett annat så länge, men glömde Sophie som legat i städskrubben helt skräckslagen. 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Känner mig fett gammal nu men tog kort på alla blommor som växer bredvid vår trappa upp till huset, haha. Vi röjde bort buskar och sly där i våras, och i somras hällde jag ut en påse frömix av sommarblommor. Jag trodde inte något tog sig för det växte inget på evigheter, men nu har det kommit upp massor av fina grejer.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Lana skrämde skiten ur mig här för någon vecka sedan. Hon kom nämligen inte hem på kvällen och hade inte synts till på hela dagen. När hon inte kom morgonen efter heller blev jag så ångestfylld att jag fullständigt tappade det alltså. Jonny som alltid brukar komma på morgonen var också putsväck trots att jag ropade och letade i en halvtimme. Jag var helt övertygad om att ett rovdjur tagit dem. Lana har haft dåliga njurvärden och högt blodtryck, så hon äter specialfoder och går på medicin men maten var orörd och medicinen hade hon inte fått för hon hade ju inte kommit hem. Jag var övertygad om att hon gått och dött så jag var helt utom mig av förtvivlan. Jag kontaktade min chef och sa att jag ville komma till jobbet senare om möjligt så jag kunde leta efter henne, jag gjorde efterlysning på Facebook och jag lappade brevlådor och utlovade stor hittelön.. Bara för att efter jag lappat brevlådor i en timme, hitta henne i ett buskage bredvid vår tomt. Hon var väldigt slö, och jag visste rent intellektuellt att det inte behövde betyda att hon var skadad/sjuk, men hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag viftat bort det och hon sedan försvunnit. Så vi åkte till veterinär som konstaterade att hon hade kraftigt FORL-angrepp på två tänder och att hon antagligen därför var så smärtpåverkad. Blodprovet däremot visade att njurvärdena inte bara var bättre, utan till och med bra. 

Så summa summarum; slutet gott. Hon ska opereras på måndag. Jag ser i efterhand hur jag verkligen agerade sjukt orimligt och tog ut händelserna lååångt i förskott. Men det var i alla fall ett wake up call för hur jag styrs av min ångest och därför tog jag upp det med psykologen sen.
 
(null)
 
Jag såg denna på Ylseröd, en skylt med reklam för Frejas Hage, där jag jobbade i våras. 
 
(null)
 
Queeny med sin pojkvän Glen. 
 
(null)
 
En massa kattbilder för att varför inte.
 
(null)
 
(null)
 
(null)

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Administrativt jobb och cider. Det var en kväll jag satt i typ 12 timmar och bara gjorde pappers- och datorarbete åt föreningen. Så jävla gött att ha det gjort faktiskt.
 
(null)

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Det börjar la bli höst men det finns fortfarande tillfällen då jag kan ha dörren öppen och få in frisk luft. Så härligt.
 
(null)
 
Förra helgen tävlade min bror Isak i Höljes! Jag försökte få ledigt så jag kunde åka och titta men det gick inte, så jag fick köpa ett helgpass för att streama på datorn istället. Det var så, så himla roligt och spännande att följa. Och det gick dessutom så himla bra, han kom trea!

(null)
 
(null)
 
(null)
 
Eftersom jag inte missade ett enda av hans race (hade skärminspelning på mobilen igång ifall det kom kunder så jag kunde se i efterhand) och var med live även om jag inte var på plats så kändes det verkligen så himla nära, precis som om jag stått i publiken hela helgen. Så det gjorde inte så mycket att jag inte kunde åka, det kändes som jag fick en upplevelse av det hela ändå. Jag tycker också att det kan finnas en fördel med att se sporter digitalt om det är kommentator med, då förstår man mer när man hör deras kommentarer samt ser listor och tider och sånt. Jag har aldrig sett honom köra rallycross tidigare så hade jag varit på plats hade jag säkert förstått mycket mindre av det. Men åh så roligt det var, stort grattis världens bästa Isak ♥
 
Nåväl, detta är vad jag gjort idag. 
 
(null)

(null)
 
(null)
 
Skrattade högt åt denna.
 
(null)
 
Avslutar med en anekdot om en tandkrämstub här hemma. Ni kanske sett den på Facebook men jag klistrar in den här också, för den är värd att minnas.
 
(null)

När tandkrämen börjar ta slut blir det alltid en outtalad tävling om vem som kan ta det sista. Vem kan klämma fram lite till så det inte blir något kvar till nästa man, men ändå tillräckligt lite för att om nästa man lyckas - kunna få fram lite till nästa gång det var ens tur igen? En konst. En svår balansgång att bemästra. En prestigefylld tävling.
För drygt en vecka sedan tog den outtalade tävlingen vid. Men denna gång hade Martin ett hemligt vapen; en ny tandkrämstub gömd under handfatet. Han skulle alltså använda sig av den i smyg, så jag helt ovetandes och helt i onödan skulle tävla mot mig själv. Åh så dum jag skulle känna mig i efterhand.

Vad Martin inte visste var att jag kände till detta nu ohemliga vapen. Så vid varje borstning låste jag dörren för att försäkra mig om att ej bli påkommen, plockade varsamt fram denna tub, klämde på exakt samma ställe den redan hade inbuktning på, och ställde efter användning tillbaka den i exakt samma position jag tog den.

Varje morgon och kväll flyttade jag även den gamla tuben till olika positioner. Knycklade till den mer och mer så det skulle se ut som jag blev mer och mer frustrerad.

Det tog ungefär en vecka innan Martin inte kunde hålla sig längre och avslöjade sin bluff. Han var så nöjd.

Jag avslöjade min bluff. Jag var nöjdare.

"Jag underskattar dig ibland" sa han.

Ridå.
 
Med dessa ord avslutar jag detta inlägg och ska väl gå och lägga mig. Imorgon blir det jobb och kanske lite kattärenden, vi får se.
 
Hare gött
haaaj 💖

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback