sugar honey ice & tea

(null)
 
Hallå ja bloggen!
 
Ni sitter säkert hemma på er kammare och funderar på hur det går med min älskade altan? Står den kvar i all sin prakt? Sitter jag där varje dag under en filt och njuter? Tycker katterna fortfarande om att vistas där?

Ja, nej och typ. Det har inte blivit mycket altanhäng för min del, inte sedan maj och juni då jag satt där varje dag. Nu är det ju så himlans kallt så jag har plockat in alla dynor och solcellslampor och så där, men klösträden står kvar utanför ännu. Dörren kan dock inte stå öppen på nätterna numera, det blir för kallt. Till katternas stora förtret, för de gillar att hänga där korta stunder i taget.
 
(null)
 
Det har pluggats lite grann de senaste dagarna, då jag skrev mitt livs absolut första tenta idag. Mer om den sen. Cliffhanger!
 
(null)
 
Nejmen vad har hänt sedan sist då peeps? Ingen aning. Dagarna är bara som en enda, sammanhängande dimma typ. Det låter ju inte så trevligt men jag tycker det är väldans käckt faktiskt.
 
Jonny har ju haft drän i kinden efter att ha punkterat en varböld, han ser förjäklig ut i ansiktet nu eftersom han kliar upp såren hela tiden. Häromdagen såg jag honom ligga så här, han ser ju ut som han blivit körd av en bil.
 
(null)
 
Shoutout till mina nya kudde!!! Vi var ju i Uddevalla för någon vecka sedan då jag tog en snabb sväng inne på IKEA. Eftersom jag haft så jäkla mycket problem med nacken, jag får jätteont av att ligga ner (!) så är varje kväll, natt och morgon mindre festliga. Men när vi var på IKEA slog tanken mig att jag kanske skulle köpa en ny, lägre kudde då jag nuförtiden sover på en prydnadskudde för det är det enda som är lågt/tunt nog. Jag såg en kudde för 499 kronor och utbrast passionerat VEM FAN KÖPER EN SÅ DYR KUDDE och roffade åt mig en för 79 spänn. Så gick jag liksom vidare längs deras kudd-display och blev mer och mer trollbunden desto fler kuddar jag klämde på. Jag sa åt Martin att lägga tillbaka 79-kronors kudden och tog en 299-kronors kudde istället. Några minuter senare så bad jag honom lägga tillbaka 299-kronors kudden för jag hade hittat THE ONE. Den kostade 749 spänn. Men, sedan jag bytte till den har min nacke blivit avsevärt mycket bättre och jag är så jävla lycklig. Den är liksom "tung" och platt. Väldigt kompakt och mosig. Den lyfter knappt upp huvudet något alls men man får i alla fall känslan av att ha en kudde, för det mesta har jag sovit helt utan och det är jävligt o-mysigt.
 
(null)
 
Igår försökte jag plugga större delen av dagen men det var så himla omotiverande. Jag har aldrig någonsin studerat på högskola och jag har aldrig sktivit en tenta. Jag hade liksom ingen aning om vad som förväntades av mig eller hur omfattande tentan skulle vara. Jag hade lagt absolut mest fokus på föreläsningarna och antecknat extremt noga; mina föreläsningsanteckningar är nästan transkriberingar av det föreläsarna säger. Jag har dock inte prioriterat litteraturen särskilt mycket, för jag hade uppfattningen att det mest centrala var på föreläsningarna. Oj oj så fel jag skulle visa mig ha.
 
Men det visste jag inte igår så jag var knappt stressad eller nervös. Jag hade liksom inställningen att jag skulle se första tentan som en prov-omgång bara för att få se hur tentan är upplagd och vad den på ett ungefär innehåller. Så jag ställde inte så höga krav på mig själv utan tänkte att jag måste få en chans att se upplägget innan jag stressar ihjäl mig över att försöka få in exakt allt i huvudet.
 
Detta - måste jag säga - är en stor personlig utveckling för mig som alltid velat vara högpresterande och som alltid fått panik när jag ska leverera, följt av att jag anser mig själv vara värdelös och sämst.
 
Det var annorlunda för mig att inte ställa skithöga krav på mig själv men väldigt nyttigt.
 
(null)
 
Givetvis har jag bästa pluggsällskapet.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Kvällen innan den stora dagen. Jag låg i sängen och läste anteckningar jag gjort från kurslitteraturen när jag kom till den kriminologiska teorin om differentiella associationer. Den består av 9 punkter som är ganksa långa, jag tänker klippa in dem här för skojs skull så ni får en uppfattning om hur många och utförliga de är.
 

Teorins 9 teser är:

1.       brottsligt beteende är inlärt

2.       inlärning av brottsligt beteende sker genom interaktioner med andra personer i en kommunikationsprocess

3.       huvuddelen av inlärningen av brottsligt beteende sker i grupper med nära, personliga relationer medlemmarna emellan

4.       inlärning av brottsligt beteende inkluderar a) tekniker att begå brott som ibland är mycket komplicerade och ibland mycket enkla b) specifika motiv till den aktuella brottsligheten, drivkrafter, rationaliseringar och attityder

5.       de specifika motiven lärs in utifrån en definition av lagen som fördelaktig respektive ofördelaktig för individen. (I ett västerländskt samhälle är praktiskt taget alla människor omgivna både av individer som uppfattar – definierar - specifika lagar som något man kan bryta mot och av individer som anser att man ska lyda dessa lagar. Det är en genom relationer till dessa människor som inlärningen av fördelaktiga respektive ofördelaktiga definitioner av lagen äger rum.)

6.       Individen begår brott på grund av att definitioner som stödjer brottsligt beteende (prokriminella definitioner) får överhanden över definitioner som stödjer konformt beteende (antikriminella definitioner)

7.       individens anknytningar eller associationer till individer som har olika definitioner av lagen (de pro- eller antikriminella) kan variera (vara olikartade – differentiella) med avseende på frekvens, varaktighet, prioriteringar och intensitet.

8.       Den process som leder till inlärning av brottsligt beteende, genom individens anka knytning till brottsliga och icke brottsliga beteendemönster, involverar samma mekanismer som är involverade i andra typer av inlärning.

9.       Eftersom brottsligt beteende är ett uttryck för generella behov och värderingar kan det inte förklaras med sådana, eftersom icke brottsligt beteende är ett uttryck för samma sorts behov och värderingar

När jag läste detta sa jag högt till Martin att "detta lägger jag inte så stort fokus på, de kan väl inte förvänta sig att vi ska kunna detta".
 
Gissa vad som dök upp på tentan som en 9-poängsfråga? 
 
(null)
 
Jag tycker Bowies är lik Pedro Pascal, tihi 💕
 
(null)
 
Jag hade skitsvårt att somna inatt så sov mellan 2 och 06.30 ungefär. Va BRA. Jag slängde ihop en massa prylar och så för dagens bestyr och drog sedan in mot stan och min egna akademiska avrättning.
 
(null)
 
Ah, så tentan gick väl så där. Det var väldigt mycket saker jag inte räknat med, och vissa begrepp ska jag erkänna att jag faktiskt inte ens hört talas om innan.. antagligen för jag inte hunnit läsa all litteratur ännu. Jag vågade mig på att gissa lite grann, men några enstaka frågor förblev obesvarade. De jag kände mig tryggast i att svara på var flerpoängsfrågorna, där man skulle förklara problem med tolkning av viss statistik och sådant som kräver lite mer utsvävande svar. Det tyckte jag i alla fall - resultatet till trots - kändes skönt att jag fått med mig helheten och kontentan av det vi pratat om. Även om jag kanske inte kan namnge upphovsmännen till alla teorier eller sammanfatta differentiella associationer, så ja.. kände jag mig i alla fall glad och nöjd över att kunna ha längre utläggningar om annat.
 
Jag räknade på det och jag kan ha fått absolut max 53 poäng, om jag mot förmodan skulle ha rätt på allt och full pott på flerpoängsfrågorna. Men 48 poäng var gränsen för godkänt, så som ni förstår är det inte så troligt att jag klarade det. 
 
Men jag är inte ledsen för det, jag ser detta som en viktig lärdom och en tydlig vägvisare för hur jag ska lägga upp studierna. Så jag tar nya tag och känner mig bara mer peppad på att ta pluggandet till nästa nivå istället för att famla i mörkret lite som det känns som jag har gjort nu.
 
Efter tentan var avklarad åkte jag ner till Dingleveterinärerna en sväng för att fråga vad de ville när de ringt mig under tentan, och boka tid åt Wyoming nästa vecka som har lite problem med hygienen bak och behöver raka bort lite päls.
 
Sedan åkte jag till återbruket där jag såg att resten av stolarna fanns kvar, av samma typ som jag visade i förra inlägget. Blev sugen på att köpa dem till matbordet.
 
POV: du försöker få ett rakt svar från Martin Böwes:
 
(null)
 
(null)
 
Han är för rolig 😂 Han var helt okej med att byta ut stolarna men jag orkade inte baxa in dem i bilen, insåg också att charmen med den jag hade kanske försviner helt om vi har samma stolar i köket där de ändå inte passar in med bordet så.. det blev inget med det ändå.
 
Jag köpte däremot en liten ram.
 
(null)
 
Sedan åkte jag och lämnade grejer jag sålt på facebook, slängde vår källsortering, åkte inom stallet på Ylseröd för att hämta tre par skor jag tydligen glömt där, sen åkte jag till Nordby där jag köpte ett nytt doftljus och mat till katterna - och sist men inte minst åkte jag inom Bowies på hans jobb för lite mingel och handling av mat. Det har rullat GÖTT med pengar idag känns det som, bara tentaskrivandet kostade 500 spänn (för att jag ansökte om att skriva på annan ort). Mycket pengar kan tyckas men jag är ändå glad över att inte behöva åka till Gävle för ändamålet.
 
Perfekt för en ansträngd studentekonomi!
(null)
 
Så resten av dagen har jag städat hemma, tagit hand om katterna och bara chillat svinhårt framför nya avsnitten av Love is Blind bland annat.
 
Katterna kräver massor av omvårdnad nu i dagarna, Wyoming ska ha frystorkad tablett mot diabetesen 3 gånger om dagen, jag torkar henne bak med våtservetter när hon varit på lådan och kissat (då hon har något galet som gör att hon får kiss i pälsen efter lådbesök), hon ska ha kortisoninhalator för sin astma morgon och kväll, Sophie ska ha kortisontabletter en gång om dagen, Jonny äter fortfarande antibiotika morgon och kväll och Nestor ska ha flora-tabletter en gång dagligen. Till råga på detta är Wyoming och Sterling på diet, så jag väger upp mat åt dem varje dag i enskilda lådor som jag portionerar ut under dagen (och vaktar skålen under tiden så ingen äter av deras mat och de inte äter av andras) och de andra katterna får Mush morgon och kväll som måste tas fram för att tinas två gånger dagligen.
 
Martin undrade om jag ville följa med honom till Spanien på semester men... jag känner inte riktigt att jag kan. Som ni säkert förstår.
 
(null)
 
Jag upptäckte förut att Pedro har dubbla hörntänder. Jag har inte haft så många kattungar/ungkatter hos mig så jag har aldrig sett detta innan, men jag gissar att hans mjölktänder snart ramlar ut.
 
(null)
 
Ja nämen det var nog allt för denna gång hörni. Jag ska nog snart sova, för tröttheten har kommit ikapp. I helgen jobbar jag 12-16 båda dagarna på Bodypower och det ska bli väldigt kul att jobba med Ole och Jon igen för första gången på evigheter. Nästa vecka har jag utbildning för studentrepresentanter på måndagen men annars har jag inte så mycket planerat, tanken var väl att vi skulle ha egen repetition av kursen hela veckan så gissar att jag har en hel del läsning att ta igen.
 
(null)
 
Tack för ni läser!
 
Hare gött haaaaj!
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback