FN-rollspel



Bilden är från förra året, så där i juletid. Lite stämningsfull sådär.

Idag hade vi FN-rollspel i skolan. Syftet är att vi bättra ska förstå hur FN:s möten fungerar och så vidare. Själv heter jag Korotka Spidnytsya ("kort kjol" på ukrainska) och är med i HIV/AIDS-utskottet för ja, Ukraina.

Jag måste erkänna att jag först var riktigt skeptisk. Jag hade smått ångest inför detta, då man måste vara påläst och dessutom våga ta sig ton. Prata inför 100 personer, kunna argumentera och ifrågasätta. Ja, man måste agera på ett politiskt korrekt sätt helt enkelt. Varje mening måste börja med "Högt ärade..." och sådant.

Men efter dagen måste jag säga att jag är väldigt nöjd med min insats. Jag improviserade en stor del av öppningstalet (bara det, att jag vågade), och ändå pekade min lärare ut mig och sa "Och du Ida, du lät så himla säker, för du talade med en sådan kraft". Det är så roligt när man får sådan kritik. Jag vågade ta mig ton i aulan och sedan i utskotten så struntade jag i att jag var nervös och inte särskilt påläst, jag lät folk ställa en massa frågor och kände att jag ändå kunde besvara det mesta..

Imorgon fortsätter rollspelet. Då ska vi tala för vår resolution och emot de andras (det är ganska komiskt, vi är typ 6 pers mot 14). Och jag har en massa bra på lut (fast det gör mig så jäkla nervös, det kanske inte alls går som jag tänkt mig). Därför tänkte jag nu se på Man of the Year, i hopp om att få lite inspiration, sedan ska här skrivas.

Och jag ska så ge allt jag har. Nu jävlar.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
» Anonym säger:

2010-12-18 @ 17:46:24
URL: http://fredskontakt-uppsala.net
» Lars-Gunnar säger:

Glad att ha hittat din fina blogg

och ännu mer att läsa hur du upplever ett FN-rollspel.



Ser fram mot fortsatta kontakter.

Deltar du också i Unga Forskare?

Vänligen

Lars-Gunnar Ekegärd

2010-12-18 @ 17:53:24
URL: http://fredskontakt-uppsala.net
Trackback