gravity

Häj bloggen!
 
Long time no C som pianisten sa. Målsättningen är egentligen att skriva lite och ofta men ni ser ju hur det går.. och alltid har gått, egentligen.

Igår drabbades jag av någon slags super-duper-mega-trötthet. Det var inte klokt. Jag tog morgonpasset i stallet och när jag kom hem så åt jag frukost, tog en dusch och tvärdäckade sedan i sängen. Sov en stund, kollade på senaste deltävlingen i världscupen i hästhoppning, somnade till det, spolade tillbaka, somnade om.. när jag kollat klart på det var det bara 20 minuter kvar tills nästa deltävling skulle sändas. Jag somnade framför den två gånger till. Alltså sammanlagt somnade jag fem gånger under dagen, och sov ganska länge varje gång också. Jag gick dessutom och la mig vid halv elva sedan, hade inga problem att somna, men ändå hade jag så jäääkla svårt att komma upp ur sängen imorse trots att jag sovit 8 timmar under natten. Jag fattar verkligen inte varför tröttheten slog mig så, jag mådde inte dåligt eller kände mig sjuk annat än att jag fick mensvärk framåt kvällen. Mycket märkligt, då jag inte känner mig särskilt stressad eller så trots att det är jul. Det hör väl bara säsongen till. Julbrändhet.

I vilket fall, dags att recapa veckorna som gått!
 
Kvällen innan jag skulle åka till Alunda, låg jag i soffan med värmefilten och Artemis som ganska sakta piggnade till från narkosen. Jag var uppe väldigt sent och städade, förberedde lite kattrelaterade grejer åt Martin eftersom jag skulle åka bort, samt packade inför resan då. Det blev bara några enstaka timmars sömn innan jag gick upp för att bila till Göteborg.

(null)
 
Jag tyckte att jag var ute i så himla god tid och hade läget under kontroll. När jag kom till Göteborg hade jag nästan en halvtimme till godo tills tåget skulle gå, bara det att långtidsparkeringen som jag tänkt ställa bilen på var STÄNGD för ombyggnation. Panikens mamma utbröt då jag inte hade någon aning om vilka alternativ som fanns och verkligen hela området runt centralen håller på att byggas om, så framkomligheten är minst sagt begränsad. Jag fick googla "långtidsparkering Göteborg centralen" och hittade en tidningsartikel från juni där de skrev om ombyggnationen och nämnde någon gata där man kunde parkera istället. Fick GPS:a mig till nämnda gata och körde dit, hittade visserligen en parkeringsplats men noll info om hur länge man fick stå där. Var dessutom tvungen att ladda ner någon jävla app och registrera både betalkort och bilnummer, sen småspringa till centralen. Jag var måttligt road då kan jag meddela, men jag hann med 6 minuters marginal. Parkeringen kostade för övrigt mer än tågbiljetten, kul.
 
(null)
 
Det var i alla fall hemskt mysigt och nostalgiskt att åka tåg. Jag åkte tåg jämt förr, när jag var tillsammans med Manfred och när jag bodde i Mjölby. Har aldrig någonsin varit med om att allt gått som planerat när jag åkt med SJ, och denna gången var inte ett undantag. På grund av något elfel var de tvugna att styra om rutten till Stockholm, men det gjorde mig ingenting eftersom tåget då skulle åka förbi Uppsala, dit jag egentligen skulle ta anslutande tåg. Jag tror resan tog närmare 6 timmar, men tiden gick supersnabbt.
 
(null)
 
Gjorde en omröstning på min Instagram natten innan jag åkte, Martin hade inte mycket support att hämta där inte haha.
 
(null)
 
Jag virkade en massa bläckfiskar på tåget, bra sysselsättning.
 
(null)
 
När jag var framme i Uppsala fick jag vänta en liten stund på Isak och hans familj då de hade andra åtaganden först. Jag satte mig på Espresso House och avnjöt en äppelmumma (SÅ GOD) och en saffransbulle. Jag hade inte ätit på hela dagen så det satt som en smäck.
 
(null)
 
Isak, Mattias och Lovisa hämtade mig sedan vid tågstationen och det var så himla roligt att träffas igen! Vi handlade lite mat och väl hemma sedan gick jag på en andra husesyn. Vi åt middag på kvällen och pratade om allt mellan himmel och jord, tillslut blev det sent och de andra gick och la sig medan Isak och jag satt kvar uppe. Lääänge. Vi satt och pratade till sent på natten, även om vi setts lite förut mellan det att vi sågs första gången på 7 år förra året, så var det första gången vi verkligen fick pratat igenom saker som hänt före och under dessa 7 år. Ni kan ju tro det fanns mycket att ta igen!
 
Jag sov med öppen dörr så katterna kunde komma in och sova hos mig. Här fick jag sällskap av Bosse.
 
(null)
 
Och här är deras andra katt Brorsan. De fick en bläckfisk av mig som var populär de första minuterna i alla fall.
 
(null)
 
Dagen efter stod en massa skoj på agendan. Vi skulle bland annat åka till Lovisas pappa och träffa lite släktingar på den sidan, därefter träffa Isaks farmor och farfar som jag känner sedan tidigare då Isak var liten. Innan vi åkte hälsade jag på familjens tre grisar som de har hemma på gården. So cute ♥
 
(null)
 
(null)
 
(null)

Toaselfie hos Lovisas pappa, i deras superfina badrum med automatiska kranar som jag var så fascinerad av.

(null)
 
Efter vi hade fikat och pratat en massa där skulle vi åka vidare, men först stannade vi till vid byggnaden där Lovisa jobbar. Så häftigt det måste vara att åka hit och jobba varje dag, så stämningsfullt. Slår vad som att det är hemsökt också, hähä.
 
(null)
 
Vi var hos Isaks farmor och farfar i några timmar. Pratade en massor, provsmakade pepparkaks- och saffransbulledegar och bara tog det jättelugnt. Isak fick ett samtal under tiden vi var där från Lovisa som hade kört av vägen, men lyckats ta sig upp igen. Det hade snöat en massor och sedan blivit plusgrader så väglaget var verkligen hemskt. Det blev hetsigt en kort, kort stund då vi skulle åka dit och hjälpa henne, innan det löste sig på annat sätt. Och allt hade gått bra som tur var! När några timmar gått var det dags att äta, Isaks farföräldrar erbjöd sig bjuda oss på middag men jag kände att det hade varit skönt att få röra på sig igen, även om jag gärna hade stannat annars. Så vi tackade för oss denna gång och åkte sedan in till Uppsala för att äta på Pinchos som jag i vanliga fall älskar, men måste säga att just detta besök inte var supernajs då de inte verkade ha städat restaurangen på flera timmar och det var megasmutsigt överallt. Men maten var god och sällskapet trevligt, så klart.
 
(null)
 
Resten av kvällen satt vi än en gång länge vid köksbordet, först så pillade Isak med något skolprojekt ett tag medan jag grejade lite med min kalender, sedan satt vi och pratade en massa mer. Vi tog dock kvällen lite tidigare denna gång, jag var heeelt slut.
 
Morgonen därpå var det dags att åka hem och Isak skulle köra mig till Uppsala där jag skulle ta tåget till Stockholm och sedan till Göteborg. Vi hade dragit Johanna Nordströms "ring polisen" halva helgen så det blev väldans roligt när Isak faktiskt blev stannad i en poliskontroll haha. 

(null)

Jag sa hejdå till min älskade bror på perrongen, en jobbig känsla då jag trodde det skulle dröja tills vi sågs igen, och begav mig mot tåget till Stockholm. Väl framme på stationen väntade Manfred och var redo för lite gött häng. En sak som var skönt med denna resa var att jag inte hade några tågbiljetter bokade förrän jag klev på tåget, jag hade inga tider spikade någon gång utan anpassade mig bara efter tiderna som passade bäst där och då. Det är inte riktigt likt mig, kontrollfreak som jag är, men jag kunde faktiskt uppskatat det.

Manfred och jag gick till ett kafé för att äta lunch och prata en massor. Efter ett tag gick vi hem till honom och när jag såg hans gitarrer blev jag så nyfiken på att höra honom spela. Han var duktig förr, det vet jag ju, men jag visste inte om han spelade mindre nu och kanske tappat en del eller om han övat och blivit ännu duktigare. Det visade sig vara sistnämnda, så häftigt! Han spelade även piano och där blev vi sittandes ett tag, han spelade både Dream Theater, Pink Floyd och Melodies of Life från Final Fantasy 9 - en massa låtar jag nästan hade glömt bort! Det var så roligt!
 
(null)

Han visade även sina nyinförskaffade högtalare, vi pratade en massor och jag tog hand om all hans disk. Det var roligt att när han såg mig börja greja med disken, frågade "vad gör du" och jag svarade att jag tänkte diska, så sa han "åh vad snällt, tack" istället för "nejmen gud det behöver du inte, sluta nu" vilket man kanske brukar säga.
 
(null)

Ytterligare några timmar passerade och det blev dags för mig att åka hem. När vi sto vid busskuren och han gav mig tydliga instruktioner i hur jag skulle ta mig till stationen, var det en kvinna som satt i busskuren som sa "Ska du till centralen? jag kan visa dig". Jag tackade för hjälpen, och när bussen kom och jag sagt hejdå till Manfred så satte jag mig bredvid henne och pratade. Det visade sig att hon hette Helena Bross och är en barnboksförfattare. Det var lite coolt. Hon var så snäll och guidade mig till centralen där vi sa hejdå.
 
(null)

Edgy reklam av Urban Deli haha.
 
(null)

Jag missade ett tåg till Göteborg med 4 minuter men det gjorde inte så mycket, då kunde jag ta det lugnt på stationen istället. När nästa tåg väl kom uppstod ett elfel som gjorde att det dröjde typ 45 minuter innan vi ens började åka, men vi slapp i alla fall byta tåg och så. Denna försening ställde till det fler gånger, vi var tvugna att vänta på mötande tåg och fick fler elfel, så tågfärden tog nästan 2 timmar längre än den skulle ha gjort. Jag lyckades somna iihopkurad i fosterställning och vaknade ett bra tag efter att tåget hade stannat i Göteborg. Blev lite provocerad av att ingen försökt väcka mig, men så påminde Martin mig om hur jävla svårväckt jag är så jag kan inte utesluta att någon ändå försökt, haha.
 
(null)
 
Nu stundade en bilresa hem från Göteborg också.. så här fräsch var jag när jag stannade i Stenungsund för att tanka och köpa dricka. 
 
(null)
 
Jag var hemma runt 3 på natten. Det var helt stjärnklart och väldigt vackert ute.
 
(null)

Klockan hann bli 4 innan jag hade packat upp, duschat och krupit ner i snarkofagen.

(null)

Morgonen efter kom veterinär-Johanna hit för att ge mina katter sin årliga vaccination. Johanna har jobbat på Dingleveterinärerna i alla fall sedan jag började springa där, men nu har hon startat eget företag och vi kommer givetvis anlita henne! Tänk att det var hon som fick tala om för mig att jag behövde kastrera Jonny och Lana väldigt snart, när Jonny var cirka 5-6 månader, så det inte skulle bli inavel. Så okunnig var jag då, för 4 år sedan, hade ingen aning om att han var könsmogen vid den åldern. Vad kan man säga, vi är alla barn av vår tid. Supersmidigt med hembesök i alla fall, då slapp jag ta med alla fyra katterna in till stan och kunde bespara dem stressen en bilfärd i bur innebär.

(null)
 
(null)
 
Här kommer en bildbomb på en så där nöjd Wyoming över att Nestor tagit HENNES plats.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Jag jobbade sedan 12-20 och på kvällen hängde jag med Johanna och åt vörtbröd med juledamer och drack julmust.
 
(null)
 
När jag kom hem på kvällen la jag mig på sängen för att chilla en stund, men eftersom katterna trodde vi skulle sova och la sig på mig blev jag liggandes och somnade.
 
(null)
 
(null)
 
En annan kul grej som hände är detta! JAG FICK JOBBET PÅ JOYVOICE!!! Berättar mer om det när allt i lås!
 
(null)
 
Sterling blev också - som ni kan se - alldeles exalterad.
 
(null)
 
Sophie har blivit lite sämre i sina ben. När jag kom hem från Alunda upptäckte jag att hon haltade på höger framben. Jag blev smått förtvivlad då jag verkligen inte kan acceptera att det sklle börja gå åt fel håll igen, så jag köpte Back on Track-benskydd som hon ska ha på nätterna. Jag rakade hennes ben så de ska torka snabbare från att man spolar av all lera och så, så skydden kan sitta på torrt underlag och undvika att ge friktionsskador. Jag har bara en hundhårstrimmer att raka med, det går även om det tar lång tid. Cirka en timme per ben. Och blir inte snyggt nog att titta närmare på, haha.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Det blev fredag och jag var ledig från jobbet. I tidig födelsedagspresent till mig själv skulle jag unna mig ett besök hos Barbarella i Göteborg. Så jag drog på lite Dream Theater högt som sjutton och bilade mot Göteborg.
 
(null)
 
(null)
 
Efter att ha adderat en ny piercing i min samling bestäämde jag mig för att köpa lite julklappar i Göteborg, roligare än att gå på Nordby tänkte jag. Så jag började gå mot Science Fiction-bokhandeln och hittade en massa fina butiker på vägen! Bland annat Kawaii Shop där jag gick runt i en hel timme trots att butiken var väldigt liten, för jag ville se ALLT! Så gulligt!
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Köpte lite julklappar till Simon och Emelie, och några smågrejer till mig själv. Fick verkligen behärska mig för att inte handla ihjäl mig.
 
(null)
 
I en tvålbutik, köpte inget men visst var det gulligt?
 
(null)
 
(null)
 
På Fåfängan Antik hittade jag julklappar till farmin.
 
(null)
 
Köpte även julklappar till resten av familjen men avslöjar inget mer för att inte spoila.
 
Väl hemma sedan var jag mycket trött men ack så belåten. Nesty var glad att ha mig hemma.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Jag och Martin har ett internskämt där jag ofta säger "Jag kanske hinner läsa lite Fantomen innan jag går" när jag är sen eller har bråttom (vilket är ganska ofta). Det är ifrån en av Berts dagböcker, har ni läst dem? Han skriver någon gång typ "skolan börjar om 2 minuter, jag hinner nog läsa lite Fantomen innan jag går" vilket jag tyckte var hysteriskt roligt och minns än idag, typ 15 år senare. (Det är för övrigt ganska sjukt att jag var 10 år för 17 [!!!] år sedan, rent spontant skulle jag ju säga att det var 10 år sedan men insikten har sakta smugit sig på att det är nästan dubbelt så många år som tio. Sjukaste jag hört.)

Men i alla fall, Martin har köpt en Fantomen och lagt i hallen för att spä på skämtet ännu mer. Han är för rolig alltså.
 
(null)
 
Det blev lördag och norsk lönehelg! Vi var fett taggade och redo för kaos. Otroligt nog, så var det kaos på hela centret förutom hos mig. Det var som en vanlig, bra lördag liksom. Det var skönt, för jag skulle jobba lördag till och med tisdag och hade inte pallaat för högt tempo kan jag säga.
 
(null)
 
Tack för att ni läst så här långt! Det kommer mer! 
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback