shaken

Häj bloggen!
 
Då var det dags att återberätta de senaste tio dagarna. Yay!
 
Började med ashwagandha igen nyligen. Det känns som det ger mig superpowers alltså. Jag kanske har nämnt det någon gång tidigare i bloggen men nämner det i så fall igen.. det är en ört ifrån indien om jag inte minns fel, som blivit superpopulär på senare tid. Det ger stöd åt binjurarna och balanserar upp diverse hormonproduktion, så många tar det mot stress, hjärntrötthet och för ökat fokus. För mig ger det energi. Dock vill jag höja ett varningens finger för riskerna med att använda det om man inte kan begränsa sig. Första gången jag använde det kändes det som jag hade all energi i världen; jag började springa på gymmet 5 dagar i veckan och drog på med en massa saker jag helt plötsligt orkade göra. När jag sedan (gladeligen) berättade detta för Marita som jag vaxar mig hos var 6:e vecka, som också jobbar med hälsocoachning (säger detta med reservation för att det kan vara fel benämning) så blev hon allvarlig och sa "jag vill inte dra ner dig, men du måste ta tio steg tillbaka". Då förklarade hon för mig vikten av att inte "spendera" energin jag fick. Hon förklarade det som så att min kropp har brytits ner av all stress under en lång period, och nu behöver jag tillgodose mig ALL energi jag har för att läka. Inte dra upp på tempot. Hon sa att hon sett det så många gånger, folk som äter det och ökar tempot bara för att totalkrascha ännu hårdare efter några veckor. Jag blev givetvis ledsen och besviken över detta, jag var ju så glad över att ha energi för första gången på flera år, men är så tacksam över att hon sa det. Så. Tacksam.
 
Jag bestämde mig för att göra ett uppehåll med ashwagandha och se hur mycket jag orkade göra utan den, bara för att kalibrera var min energinivå "egentligen" låg. Och sedan börja med ashwagandhan igen, men ligga kvar på exakt samma aktivitetsnivå. Det som hände var att jag kraschade (som hon varnat mig för) och när jag försökte börja med det igen sedan hade det noll effekt. Jag mådde helt plötsligt mycket sämre än innan.

Det gick några månader innan jag av en tillfällighet (det såldes ut för halva priset) köpte det igen och provade på nytt. Denna gången tog det skruv och jag blev piggare MEN jag ökade inte min aktivitet en endaste procent. Detta - antagligen i kombination med att det var sommar och så ljust ute - resulterade i att jag fick ganska stora sömnsvårigheter. Jag hade en period då jag aldrig somnade innan 4 på morgonen, jag blev helt enkelt inte sömnig.

Sedan dess har jag inte riktigt känt ett behov av det (förrän en period nu då jag gick upp innan 06.00 varje dag). Min energinivå är faktiskt för det mesta helt okej och jag känner mig mer eller mindre frisk från utmattningen rent energimässigt. Jag måste stundvis nästan nypa mig i armen för att förstå att det är sant. Efter dessa år av konstant trötthet och stress så kändes det som att jag aldrig skulle komma hit där jag är idag. Jag känner dock av min minimala stresstålighet och hur jag har svårt för mycket stimulans i form av ljud och ljus. Men det är väl som med en rehabiliterad missbrukare, att även om man är frisk så kommer det alltid finnas en lägre tolerans för exponering och hög risk att falla tillbaka.
 
Men summa summarum tycker jag ashwagandha är helt fantastiskt. Men för sådana som mig så är det av största vikt att det används för att ha energi till vardagen, inte för att åstadkomma mer utöver minimum.

(null)
 
Från det ena till det andra har jag beslutat att sälja Proppens sadel. Det sitter fruktansvärt långt inne då jag älskar den plus att det känns som att sälja den är som att erkänna sig besegrad. Som att jag accepterat att hon inte kommer bli bra. Och det har jag ju egentligen inte, men det känns så hemskt onödigt att ha en sadel för 8000 spänn hängandes.. Så jag har kontaktat tjejen jag köpte den av (hon jobbar med att passa ut och sälja sadlar) och hon kunde ta tillbaka den och sälja den åt mig för 15% provision. Så jag har bestämt mig för det.
 
(null)
 
Jag var i stallet innan 07.00 fredag till tisdag förra veckan, då jag behövde promenera med Sophie varje dag och jobbade heldag samtliga dagar. Det har varit hemskt tidigt och lite stressigt men ändå väldigt mysigt.
 
(null)
 
En bild på Jonny bara för att han så sällan är med. ♥
 
(null)
 
I tisdags efter jobbet var Martin på Nordby efter att jag slutat så vi passade på att smita ner till Max för att ha en paj-bonanza. Man måste ju smaka när de fått in lite nya grejer.
 
(null)
 
Äntligen, äntligen kom min efterlängtade onsdag. Efter att ha jobbat fem (heldagar) i rad plus varit i stallet så himla tidigt varje morgon så skulle det bli så skönt att vara ledig utan några måsten. Jag började dock dagen tidigt i stallet, mest för att det är så himla skönt att ha det klart sen. Vi gick vår promenad som vi knatar nästan varje dag just nu.
 
(null)
 
Efter stallet åkte jag till stan för att köpa frukost på Ica, besöka Återbruket och sedan gjorde jag en rövare och stack hem till Johanna som jag visste var på jobbet. Jag städade hennes lägenhet i två timmar, inte för att den var så stökig utan mer för att jag var så sjukt noggrann. Hon sa nämligen i början av veckan, efter sin tredagarsledighet, att det kändes jobbigt att hon inte orkade så mycket som diska för att hon varit så trött hela tiden. Därför ville jag hjälpa henne med det, i hopp om att det skulle muntra upp och kännas mindre jobbigt. Det var en trevlig stund, jag gillar väl innerst inne att städa men framförallt så är det så mycket lättare att städa hos och åt någon annan.
 
(null)
 
Jag hade även hittat en snöglob på Ica som jag tänkte på henne direkt när jag såg. Jag köpte två, en till mig och en till henne, och lämnade som en present på hennes vardagsrumsbord när jag var färdig. Ninja inspekterade.
 
(null)
 
Jag fick ta ett litet break i städandet då en bevakad auktion på Tradera gick ut. Jag jobbade ju en kort period på Rituals för några år sedan, och precis då sålde vi ut det sista som fanns av en doft som hette Under a Fig Tree. Jag köpte ett baustastort set med doftpinnar som varade i säkert 9 månader och jag menar det verkligen när jag säger att det är en av mina favoritdofter NÅGONSIN. Tyvärr slutade den att produceras för några år sedan och finns inte längre att få tag på. Men så hittade jag den på Tradera och var fast besluten om att vinna den. Dofter besitter en så stor förmåga att göra mig vansinnigt både lycklig och nostalgisk, så den betyder mycket för mig kan man säga. Och äntligen fick jag lägga vantarna på ett sällsynt exemplar!
 
(null)
 
Jonny som sedan i somras får gå ut (när vi är hemma). Men nu börjar det äntligen bli så kallt och tråkigt ute att han slutat vilja gå ut hela tiden. Jag bor ju bra för att ha utekatter egentligen, men dels har en granne fått sin katt skjuten när en annan granne misstog den för att vara hemlös, en tredje grannes katt är bokstavligt talat utanför vår ytterdörr och slåss med våra katter när de går ut, och sedan vet vi ju inte om vi kommer bo i hus föralltid och skulle vi flytta till lägenhet längre fram vill jag inte att mina katter ska vara vana vid att gå ut. Men Lana som vantrivs inne får gå in och ut som hon vill, och Jonny som prompt vill ut får gå ut ibland. De andra verkar inte så intresserade mer än att de sitter och tittar ut genom kompostgallret om dörren är öppen, annars har våra koppelpromenader mest slutat i stress och att de slitit sig och rymt.
 
(null)
 
Utsikten från sängen när jag fakktiskt la mig ner en stund för att vila. Att sova en kortis på eftermiddagen är sjukt underskattat alltså, men det blir bara av när jag är ledig för annars är jag så uppe i varv. Älskar hösten och det gråa, dämpade dagsljuset som är nu.
 
(null)
 
Jag gjorde ett ryck även här hemma och städade för glatta livet. Hade hämtat två stycken långa, smala bkohyllor jag fått av Kajsa. Jag installerade dem och gjorde om i bokhyllan. En dag ska jag ha en hel vägg full av böcker, det är så gemytligt. Jag hade en hel sinnessjuk mensvärk dock som tyvärr tog udden av både energin och humöret, men skönt att få vara ensam hemma och bara pilla med grejer i lugn och ro då i alla fall.
 
Min nya tröja, Mia Skäringer-merch från hennes turné No More Fucks To Give. Love it.
 
(null)

Mensvärken blev helt förskräcklig under kvällen, verkligen värre än vanligt, och jag tyckte så synd om mig själv att jag frågade Martin om han ville vara lite wild and cray-cray och åka till Uddevalla för att äta på Pinchos. Lyckan var total när han sa ja, jag ÄLSKAR Pinchos! Så efter han slutat så drog vi!

(null)

(null)

(null)

(null)

Dagen gick givetvis fort även om jag hann med mycket. Nu väntade ytterligare två dagars jobb innan tre dagars ledighet.

(null)

Torsdag förmiddag slöt jag upp med Johanna och vi gick först till Återbruket följt av att vi åkte till Toveks bil. Jag ville träffa en säljare och diskutera mina alternativ för nuvarande och framtida bil. Har överskridit antalet tillåtna mil med nästan 1000 med min nuvarande leasing. Det visade sig att vi kunde deala så leasingen avslutas i förtid, om jag börjar leasa en annan förstås. Alternativet är att jag köper loss den jag leasar nu. Jag är otroligt kluven i detta faktiskt, då jag egentligen inte skulle ha något emot att köpa nuvarande MEN det är ju bara en tidsfråga innan den kommer börja kosta multum i service, reparationer och annat som man slipper när man har ny bil.. Och är det något jag är förjävla trött på så är det att lägga pengar på att laga trasiga bilar. Jag har haft en sådan otrolig otur med mina första två, därför är jag väldigt inne på att leasa. Visst, det kostar en del och särskilt för mig som kör 3000 mil om året, men det är i alla fall en fast utgift utan överraskningar.

Det blir i så fall denna skönhet jag byter till vid årsskiftet, om det nu blir något. Jag ska göra en inbytesbesiktning på min bil om två dagar för att se vad den kommer kosta både att lämna in nu och att köpa loss.

Både Martin och Johanna (vars bilar jag lånar ibland) kör Skoda och jag tycker helt klart det är en trevlig bil, men jag är också ganska fäst vid min sportiga Polo. Röda Volkswagens har varit min melodi sedan första bilen. Skitsvårt detta tycker jag. Sedan är det ju en SÄLJARE jag rådgör med, som antagligen råder mig till att göra det som är mest fördelaktigt för företaget och inte för mig. Svårt.

(null)

Bowies och jag har spelat klart Outlast så nu har vi gett oss på lite nya skräckspel. Vi har precis kört igenom Moons of Madness och påbörjat The Beast Inside. Som ni ser är Artemis så klart med.

(null)

Det blev fredag och jag hade egentligen tagit ut en semesterdag den dagen, men det hade både jag och min chef glömt bort. Tanken var först att jag skulle åka till Isak denna helg, sedan när det ställdes in tänkte Johanna och jag istället åka till mamma. Men hon var mitt uppe i en flytt och även om vi självklart var välkomna ändå så kändes det som det skulle bli lugnare och mer harmoniskt en annan helg. Så på torsdagen slog det mig att just ja fasen, jag skulle ju haft ledigt i anslutning till helgen. Antingen hade jag missat bekräfta ledigheten till Andres elelr så hade han bara glömt lägga in den på schemat, men oavsett var jag ju otroligt sen med att upptäcka detta så det fick bli som det blev. Jag fick en kollega att jobba 11-17 åt mig den dagen så fick jag själv komma in och jobba 17-20 sen, men det gjorde mig inte så mycket.
 
Min ledighet bidrog till att Johanna och jag fick möjlighet att åka till Göteborg en snabb sväng. Ett ganska så spontant infall från hennes sida men ack så roligt. Vi besökte piercingstudion Barbarella vilket kändes passande med tanke på att det nog är ganska så exakt ett år sedan vi gjorde det första gången ihop. Kul med sådana äventyr!

(null)
 
Sedan fick jag skynda mig tillbaka hem för att byta om och sedan åka till jobbet för att ta dde sista 3 timmarna. Det fanns en massa att göra så tiden gick fort.
 
Det blev lördag och jag inledde min långhelg med morgonpasset i stallet följt av att åka hem till Johanna för att adoptera ut två katter! Mufasa och Shenzi fick flytta till nya matte och husse i Lilla Edet och allt kändes så fantastiskt bra! Efteråt chillade vi i soffan framför skidåkningen på TV inna jag bestämde mig för att åka hem och chilla i min egen säng istället.
 
(null)

Artemis. ♥

(null)
 
Mina stiliga grabbar Jonny och Nestor. Martin hittade en hudförändring på Nestor häromdagen som vi måste kolla upp snarast, sist jag såg något liknande på katt så var det cancer, så ni kan ju tro jag är stressad på insidan nu. Han är ju en föredetta skyggis och även om han är social och så nu så går han inte riktigt att hålla fast så man kan ta en ordentlig titt.
 
(null)
 
Bästa sovsällskapet, Artemis ligger hos mig varje natt numera.
 
(null)
 
Igår hade jag inte morgonen i stallet och skulle inte heller jobba, så jag tog SOVMORGON! Det var faktiskt väldigt längesedan jag sov längre än till typ 08.00 så när jag vaknade vid åtta tvingade jag mig själv att somna om även om jag kände mig utvilad. Jag sover supertungt jämt så om jag somnar om efter att ha sovit "tillräckligt" så sover jag alltid flera timmar till, och mår dåligt när jag vaknar för att jag sovit för länge. I vanliga fall om jag vaknar vid 11 en ledig dag så brukar jag få megaångest för att det känns som jag sovit bort halva dagen, men denna morgon blev jag bara jätteglad och nöjd över att ha sovit i överflöd.
 
(null)

Inte så långt efter att vi gått upp åkte vi först till stallet och sedan in till stan för att handla mat. När vi kom hem sedan grejade jag med lite administrativt jobb åt föreningen, hade två telefonintervjuer med intressenter på katter och efter det intog jag horisontalläge i sängen framför hästhoppning. Denna gång såg jag på EM i Rotterdam, jag har sett det förr men ville se igen. Svarade på PM och kommentarer och gjorde annat administrativt pill under tiden. och gosade Artemis så klart.

(null)

(null)

(null)

Imorse började jag dagen med morgonpasset i stallet och en promenad med Proppen. Har köpt reflexer till all förbannelse så vi ska synas ordentligt, mörka vintermorgnar.

(null) 

Efter stallet åkte jag till katten Elsas jourhem och hämtade henne och hennes grejer, då hon skulle flytta till Johanna. Jourhemsmatte har gjort ett så bra jobb med Elsa, jag tror det är en riktigt näpen och go liten tjej som gömmer sig under den där rädda ytan. Hon var så duktig så. ♥

(null)

Efter veterinärbesöket åkte jag hem till Johanna för att installera Elsa. Johanna sa åt mig att inte under några som helst omständigheter ta hand om disken, så jag tog hand om disken.

Träffade även Kakan som är något av det absolut sötaste som finns. Eller hur?

(null)
 
När jag var klar hos Johanna återstod bara att hämta ut min Under a Fig Tree som kommit med posten! Eftersom jag var precis utanför farmins kontor och klockan dessutom var runt lunchtid så jag ringde och frågade om han ville och kunde luncha. Så vi åt lunch ihop på Asian Town och det var väldigt trevligt!
 
När jag kom hem tog jag en låååång dusch, och sedan gick jag faktiskt och la mig en stund. Sedan dess har jag städat och grejat lite, lyssnat på nya avsnittet av Creepypodden och nu sitter jag i soffan med mitt Woodwick-ljus tänt, har brasan igång på TVn och lyssnar på någon meditationsspellista. Har så svårt att förstå att tre dagars ledighet redan gått, och har två stycken ganska intensiva dagar framför mig som gör mig ganska opepp.. Men jag försöker fokusera på att jag i december är långledig mellan 17:e och 26:e och det ska också bli himlans skönt. Ärligt talat så är det alltid lite motigt att jobba efter att ha varit ledig, för oavsett om jag varit produktiv och gjort en massa grejer eller om jag bara legat på soffan och återhämtat mig så känns det alltid som jag skulle gjort motsatsen. En av mina absolut största förbannelser är att jag alltid fokuserar på vad jag har att göra och att jag får ångest av att inte "vara klar". Blir man någonsin klar? Nej just det, därför är den där ångesten så himla onödig. Istället för att tänka "gud vad bra att jag fick gjort x och y idag" eller "gud vad bra att jag inte gjort nåt alls idag och bara vilat" så tänker jag bara på alla tusen saker jag kunde ha gjort istället och hur jag bör göra den snarast möjligt. Någon som har något råd på hur man tar sig ur den tankefällan?

Här ser ni i alla fall min Under a Fig Tree! På sin plats i min egna Hall of Fame av utgågna dofter.
 
(null)

Förresten! Om ni undrar hur det gått med min jobbansökan på Joyvoice så har jag fortfarande inte fått svar. Skulle ha fått svar förra veckan men deras möte gällande uppstart av nya körer hade blivit inställt, så förhoppningsvis får jag svar denna vecka istället. Håll högertummen!

Tills vi hörs igen! ♥
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback