the breakout

Häj häj bloggen!
 
Nästan en vecka sedan vi hördes sist. Denna förkylning jag har åkt på har sannerligen tagit ut sin rätt, kan vara den mest ihärdiga jag någonsin haft. Symtomen har varierat och kommit och gått helt vilt. Men för det mesta har jag känt mig rätt pigg och fräsch i kroppen men varit riktigt kass från halsen och uppåt. Så jag har hållit mig hemma på min kammare.. och åkt till stallet fram och tillbaka som en skållad råtta. Inte riktigt så men det är ett roligt uttryck. Queenys öga skulle behandlas med ögondroppar 3 gånger om dagen enligt veterinären. Ärligt talat så orkar jag inte åka ut tre gånger per dag, särskilt inte när jag är sjuk. Så det har "bara" blivit morgon och kväll, så jag har passat på att ta frukost- och kvällspassen i stallet när jag ändå varit där. Det är lite tjötigt att inte kunna bara koppla av på kvällarna utan veta att jag måste ut men det var väl samtidigt ändå tur att det hände nu när jag inte jobbar 7 dagar i veckan.
 
Många timmar har spenderats i sängen och jag har givetvis haft sällskap.

(null)

(null)

Druckit te ur min nya mugg. Skönt för en sargad hals, även om jag nog måste inse att jag inte är superförtjust i te egentligen.
 
(null)
 
Vi har budgeterat och insett att nästa månad kommer bli katastrof rent ekonomiskt, med extrautgifter som nya däck plus hjulinställning till bilen, Queenys veterinärbesök (plus tre återbesök) och så måste katterna till vet för sin årliga undersökning av tänder, vaccination plus att jag ska skaffa pass åt dem så de kan tas över till Norge om de behöver uppsöka veterinär i kompexa ärenden. De var ju så fantastiska på Fredrikstad Dyrehospital. Men extrautgifter på över 10.000 så här till jul slår väl aldrig fel.
 
(null)
 
En kväll när jag kom till stallet såg jag detta. Ser inte Queeny lite annorlunda ut? Något är off, men vet inte vad. Blir det lättare eller svårare att ge ögondroppar nu?

(null)
 
Den sprang runt och satte sig mellan boxväggen och boxdörren. Så när jag drog igen dörren liksom sprang den med med varsitt benpar på respektive sida haha. Så himlans söt.
 
(null)
 
När måndagen kom tog jag stallet på morgonen och skulle sen ringa till VC för att fråga om de tyckte jag skulle testa mig för covid. Det kanske är helt självklart att jag ska, men jag ville inte riskera att göra fel och ta upp tiden som nån annan kanske behövde i och med att jag inte alls trodde jag hade rätt symptom för att vara smittad. Men vad är FUCKING grejen med att vi inte kan prata med levande jävla människor när vi ringer instanser och företag nuförtiden? Jag vill bara ringa och ställa en enkel ja- eller nejfråga, men måste knappa mig fram till "tidsbokning och rådgivning med sköterska" och då ska jag plöstligt få ett sms med ett formulär som jag ska fylla i och SEN komma till en CHATT? Jag kan bli heeeelt tokig på sånt där! Samma med kundtjänst på vissa hemsidor, det är bara en chatt med en bot. Inga riktiga människor att prata med. 

Jag blir ju frustrerad för att jag vill att det ska gå snabbt; jag var i stan då och kunde åka och testa mig på 5 minuter om jag bara får svar nu. Jag kan inte sitta och fylla i formulär och bli inbjuden till en chatt flera timmar senare, då har jag liksom åkt hem. Men tänk alla äldre människor!(!!!) Hur sjutton ska de få ordning på detta när allt hänvisas till smartphones och datorer som de kanske har men är osäkra på hur det funkar? Blir galen. 

I alla fall så drog jag en chansning på att jag borde testa mig så jag bokade och åkte in. Vad sjukt det var. Är första gången jag testar mig, för jag har inte haft förkylningssymptom på 2 år nästan, så lyxigt. Men så läskigt det var att testa sig själv, jag var så rädd att inte göra det ordentligt. Pinnen man körde ner halsen var helt blodig när jag var klar, så gissar att jag i alla fall rotade runt som jag skulle, och så LÅNGT in i näsan den gick? Aja, jag fick svar två dagar senare att det inte var covid jag hade iaf.
 
(null)
 
Jag fick hem min beställning av chips. Estrella hade en limited edition med smak av svartpeppar och gräddfil som jag tyckte var så god, men så tog den slut i butik så jag beställde hem från nån partybutik. Åt en påse men låste in resten i kassaskåpet. Får väl be Martin slänga in kassaskåpsnyckeln i pumphuset med alla superäckliga spindlar så får vi se hur desperat jag behöver vara för att ta mig in dit och hämta den.
 
Tänk den dagen vi får inbrottstjuvar som bryter upp kassaskåpet och förväntar sig hitta pengar och juveler men stöter på 4 påsar chips.
 
(null)
 
(null)
 
När jag varit hemma har jag haft en del tid att göra sånt som jag inte hunnit på ja, både veckor och månader. Jag driver föreningen själv nu sedan en tid tillbaka så jag hade otroligt mycket att "ta igen" för att hålla mig uppdaterad. Ringde tio samtal på en och samma dag och höll intervjuer. Det blir ju lätt så när man väl halkat efter en gång, man sticker bara huvudet i sanden och så hopar det sig. Men mycket av det har jag haft tid att ta igen.
 
(null)
 
Känslan efteråt är ju helt sinnessjukt tillfredsställande. Särskilt nu när jag ändå i typ två veckors tid haft en dygnsrytm där jag går och lägger mig vid 23-00 och går upp 7 varje dag. Så när jag väl var klar med dessa stora åtaganden var klockan inte ens 17, för jag hade börjat så tidigt. Annars brukar jag få feeling kvällstid och sitta hela nätter rakt igenom. Det är ju också tillfredsställande men känslan blir inte långvarig efterrsom sömnen blir lidande.

Bäbisarna.



 
Det blir mycket hästhoppning och sänghäng med Hönan Artemis.

En dag fick jag feeling efter att ha gått hemma länge. Vi pratade om Exit adventskalender som vi varit så taggade på att köpa, men den är slutsåld så gott som överallt förutom typ två ställen där de istället pumpat upp priset från 399 till 1399 bara för att den är så svår att få tag i. Vi fick besked från Hihopia som beställt den åt oss att leverantören tyvärr inte fick tag på den alls. Då berättade Johanna att hon hade sett kalendern på Böcker & Blad i Uddevalla. Så jag frågade Martin om vi kunde åka dit och köpa den och han var pepp. Så jag ringde butiken och frågade om de kunde lägga undan de sista två de hade, hon lät lite skeptisk men jag sa att vi åker från Strömstad specifikt för att köpa dem så jag lovade dyrt och heligt att vi skulle komma. Jag bör tillägga att jag självklart inte gick ur bilen, utan vi parkerade utanför Torp och Martin gick in för att köpa dem, sen beställde vi krubb på McDonalds som vi åt i bilen. 

 
Efter min Göteborgsresa med Johanna har jag fått dille på McDonalds cheeseburgare.

 
Efter detta åkte vi till Hihopia för att överlämna den andra Exit-kalendern till killen som driver butiken. Det slog mig nu att jag inte vet vad han heter? Tobias? Vi har alltid så gött mingel när vi är i butiken och han är ju så trevlig, engagerad och brinner så för sin business så det kändes kul att kunna ge honom kalendern, då han uttryckt tidigare att han också var väldigt pepp på den.

Jag stannade utanför men hade dörren öppen så vi ändå kunde prata lite kort, och ge honom kalendern som en liten present. Det var kul för han verkade uppskatta den!
 


Vi fick leverans från Granngården Brålanda som haft en insamlingstetra i sin butik under Hemlösa Katters Vecka. Jonny för skala.
 
 
En av många kvällar jag hängt i stallet med Queeny och gett henne medicin. Jag avmaskade henne också då en av hästarna i stallet har mask, vilket verkade vara rena traumat för henne. Så fort jag tog fram sprutan blev hon hispig och försökte hugga mig. Dett var verkligen en pärs men tillslut fick jag till det. 
 
Så här söt kan hon vara.
 
 
Men även så här ful, haha.
 

Dagarna flyter mest ihop för den ena dagen är den andra lik. Stallet vid 8 och 22 och däremellan häng hemma där jag mest ligger i sängen. Det har varit skönt på ett sätt även om jag hellre jobbat och dragit in lite pengar. Men känner man mig så vet man att jag har aldrig tråkigt när jag går hemma, för det finns alltid för mycket saker att göra så att säga.

Jag blev lite nostalgisk och installerade Half-Life 2 som jag spelade väldigt mycket när jag gick i typ högstadiet. Det var väldigt roligt, men nu är jag i Ravenholm och det är lite för läskigt för mig haha. Vågar inte spela om inte Martin är med.
 
Hade Bonde söker fru på i bakgrunden för att jag hört en massa prat om pågående säsong, så jag ville se what the fuss was all about så att säga.

 
Martin sa att jag fick ta av hans lussekatter som låg i skafferiet. Jag skrev till honom och beklagade mig över att en av lussekatterna var superkonstig, typ grå, hårig och större än de andra. Borde reklammeras.
 
 
Veterinären kom på återbesök till oss igår och Queeny var så himla duktig. Veterinären var så mjuk och lugn i hanteringen att Queeny verkade nästan kosa sig av undersökningen. Såret på hornhinnan var fortfarande kvar om än mycket mindre och väldigt ytligt, så veterinären menade att behandlingen funkar bra men det behövs lite mer tid. Så jag ska behandla i fem dagar till. Lite deppigt så klart att det inte var över men skönt å andra sidan att behandlingen funkar och vi inte behövde medicinera med fler preparat och oftare, eller åka iväg till klinik eller så. Så det var väl ändå det näst bästa beskedet vi kunde få.
 
 
Igår var jag verkligen helt vansinnigt sällskapssjuk. Jag ringde eller messade flera personer men ingen svarade. Det var längesedan jag kände så, men det beror väl på att jag bara varit hemma länge. Tillslut fick jag tag på både mamma och Johanna som jag pratade med i olika omgångar i sammanlagt säkert över 3 timmar, så det kändes bättre sen haha.
 
Idag är första dagen på en vecka som jag känner att jag är på bättringsvägen, bortsett från att jag varit väldigt trött och sliten i kroppen. Jag skulle bara vila en stund efter att jag duschade förut, la mig i sängen och råkade somna och sov jag vet inte hur länge. När jag vaknade visste jag inte vilket år det var. Men klockan var i alla fall 15.20 eller nåt sånt så jag måste ändå ha sovit i typ... 3 timmar. Sjukt. Förr brukade jag få ångest för det men under denna vecka som varit känns det bara skönt de gånger jag somnat, att jag fått vila, eftersom jag bevisligen behöver det.
 
Slutligen vill jag berätta att i fredags förra veckan slutade jag ju abrupt med koffein för att jag vill få lite kontroll över beroendet och slå ner resistensen jag byggt upp. Målet var att gå en vecka utan koffein till en början, och igår var jag därför väldigt stolt över att ha klarat målet och det utan några som helst konstigheter. Jag hade fet abstinens första dagen men det kan ju ha haft med intågande förkylningen att göra också, men varje dag sedan dess har det gått som smort. Jag var så stolt över hur noga jag varit, jag hade inte druckit en droppe av någonting som innehöll koffein, inte ens pepsi max eller så som jag annars också lika gärna hade kunnat injicera direkt i blodet så mycket som jag dricker. Jag var så stolt om än lite förvånad över hur lätt det var att sluta.

Som av en händelse sedan såg jag att Treo innehåller koffein. 50 mg per tablett. Det har jag ju tagit mot det höga trycket i huvudet, inte varje dag kanske men i alla fall 4 dagar, mellan 1-2 tabletter per dag. Så det var ju verkligen inte konstigt att det var så lätt att gå utan koffein. Jag har ju druckit koffein under min koffeinfria period.

Så nu gör jag ett nytt försök, en ny vecka. UTAN TREO.
 
Avslutar denna bild från imorse när jag fångade Wyoming mitt i en gäspning.
 
 
Nu ska jag svara på lite kommentarer och PM på Katthjälpens facebook. Imorgon blir jag också hemma men på måndag tror jag att jag kan vara redo för jobb igen.
 
Tack för att ni läser!
 
Hare gött
haaaj ❤️
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
» Anonym säger:

Kommer lite wonjo att dricka tillsammans med en liten julklapp i förskott

2021-11-20 @ 20:00:29
Trackback