an open door



Solen skiner och det doftar vår, jag har öppnat en massa fönster och bara insuper känslan innan det är dags att ge sig ut genom dörren. Bilden ovan är från i förrgår när min lillebror Simon gjort en fläta i mitt hår. Fint va?

När jag slutat jobbet i tisdags, en bra arbetsdag för övrigt (det blir det som regel när jag jobbar med Adis) passade jag på att unna mig en iced caramel latte från Max. Vi fick ju ny kaffemaskin för två veckor sedan, bort med billigt gratiskaffe och in med kaffemaskin från Seattles Best Coffee, som ägs av Starbucks. Så nu har vi en massa olika kaffesorter att bjuda på, och fick även in en del nytt fika också; chocolate chip cookie, chokladboll och kanel/vanilj-donut. Jag har hört att de är grymt goda alla tre, men jag har faktiskt motstått frestelsen att smaka. Det är så lätt att småäta på Max, särskilt om det är socker och väldigt gott.. Så jag tänkte att om jag inte smakar så  vet jag inte vad jag går miste om. Och jag har hört att de är riktigt goda allihop så jag tror det är förnuftigt att låta bli så länge som går. Samma sak har det varit med kaffet, det smaksatta. Jag dricker i princip vara svart kaffe eftersom jag tycker att latte och cappuccino är så snuskigt med all skummad mjölk. Resten av kaffesorterna är smaksatta eller så är det varm choklad, och i båda fallen innehåller de ju socker så det är samma sak där.. Jag låter bli att smaka. I vilket fall så har allt kaffe varit gratis för personalen dessa två veckor, och den sista dagen - som var i tisdags - passade jag på att prova en!




På parkeringen med iskaffet, i solen, avslappnad, med mina jätteslitna solglasögon på sned. Men jag älskar dem, haha!

Kaffet var faktiskt inte alls gott, jag tyckte att det smakade bränt. Kan tänka mig att den är riktigt härlig med vanligt kaffe och utan kolasåsen på toppen, däremot.

Åkte hem till Söle för att fira min far eftersom han fyllde år! Men jag kom hem innan alla andra och fick en timmes dötid. Så jag passade på att mysa med mina älskade katter, och sedan dammsög jag hela huset och städade undervåningen, dagen till ära.





Farmin (och alla andra vuxna jag känner) önskar sig aldrig något på sin födelsedag. Eftersom jag inte har den fetaste pånboken den här månaden så bestämde jag ig för att lite Anthon Berg och mitt sällskap på kvällen nog skulle duga gott och väl.



Världens bästa farmor, och en massa fika!



Efter att ha satt i mig en bit tårta, en bulle och två bitar rulltårta hade jag rent fysiskt en massa överskottsenergi. Mina småsyskon hade varit on fire hela kvällen och det hade inte gått en minut utan en massa höga ljud. Så jag var oehört jäkla taggad att få proppa in hörlurarna, stänga ute omvärlden och ge utlopp för all överskottsenergi och frustration.



Och ja jäklar! Jag brukar ha som mål att ligga i zon 3 (alltså 160-180 bpm) i 20 minter per träningspass. Det är alltså i närheten av min maxpuls och det ska mycket till för att fixa de där 20 minuterna. Men kolla statistiken! Jag låg i zon tre i 40 minuter (för så fort jag kommer över 180 i puls är jag utanför zonen, och där låg jag ett tag utan att märka det). Och i zon 1, alltså "standby" i bara tio minuter. En hel timmes riktigt hårt arbete fick jag ut! Jag hade så oerhört mycket energi att ge att jag supersetade allt jag gjorde, med pulshöjande övningar. Bland annat så sprang jag på en stepup-bräda, ett enkelt och behagligt sätt att hålla pulsen förvånansvärt hög. Passet var fokus på axlar och jag var helt slut efteråt. Ett ruskigt jäkla bra pass, med andra ord.




Det skulle bli en hyfsat tidig kväll hade jag tänkt men jag hade - för andra natten i rad - väldigt svårt att somna. Låg och stressade upp mig över att klockan tickade och när jag väl somnade sedan drömde jag hemska, post-apokalyptiska, paranormala mardrömmar. Vaknade efter fem timmar och ville verrkligen inte somna om, så jag tog en lugn morgon framför ett avsnitt Six Feet Under.



I omklädningsrummet på jobbet.. Det känns som att jag har flyttat in alltså, haha. Tvättade kläder hänger på tork, jag har min cykel, två kassar pantburkar, mat, mera kläder..



Efter vad som kändes som en evighet var öppningspasset avklarat och jag tog det ganska lugnt innan jag åkte in till stan. På gymmet träffade jag Hanna och Caroline som hade en demo för Celsius i receptionen. Jag pratade med dem en stund och jag har antagligen lite nyheter att komma med snart.. Spännande! Fick dessutom ett nyckelband.

Efter bodypumpen hade jag ganska så ont i hela kroppen. Jag har tränat hela kroppen hårt i tre dagar och hade dessutom sovit dåligt.. ah. Så jag åkte hem direkt, ringde Ellen på vägen.



När jag kom hem såg jag det här, kunde inte sluta skratta.. Vi håller ju på att vänja småkillarna med Ben så de ska kunna bo ihop. Vilket innebär att vi delat av en bur med galler på mitten, och det ger de en ganska liten yta att röra sig på. De blir lätt rastlösa och klättrar då på väggarna. Här har de tagit sig typ 3 decimeter högt upp till en skål, och inte kunnat ta sig ner igen! Jag fattar inte hur de kom upp från första början men jag kan bara föreställa mig hur länge de suttit där.. Haha.



Jag var helt brutalt jäkla sockersugen, för första gången på väldigt länge. När jag blir sugen på socker brukar jag lura mig själv att skjuta upp det, "jag ska bara.." innan jag ätar något sött. Funkar inte det brukar jag äta något annat litet och nyttigt innan, om inte för att suget ska försvinna men för att få en annan smak i munnen som man inte vill ska skära sig liksom. Som ägg med kaviar. Man är ju inte så sugen på att käka choklad när man känner ägg/kaviar-smak.

Så jag tog en dusch, städade lite, hoppade i en av Martins tröjor och la mig under en filt i soffan och kollade på Six Feet Under i två sambofria timmar. Jag älskar att umgås med Martin men vi bor, tränar och jobbar ihop så ibland är det ändå inte helt fel att få vara helt själv ett tag. Jag åt två ägg och kaviar men sockersuget minskade inte det minsta.. Så en liten stund senare bestämde jag mig för att unna mig en av de två 200-grammarna som legat i skafferiet i typ en vecka. Det var så brutalt jäkla gott och det tog mig inte längre än en kvart, innan pappret var tomt. Ju mer man motstår, desto lättare blir det för varje gång och dessutom blir det godare när man väl unnar sig sedan... Min mage började protestera strax innan läggdags men det var värt det. Och ändå somnade jag fort runt midnatt. Det var så skönt, eftersom jag haft svårt att somna de senaste dagarna. Det skrämmer mig eftersom jag haft sömnsvårigheter tidigare i mitt liv och är medveten om hur oerhört bortskämd jag är över att kunna somna direkt, när jag vill.

Så imorse vaknade jag av att Martin kom in till mig runt halv tio. Vi åt frukost och kollade på Sons of Anarchy och somnade sedan om i 30 minuter på soffan. Det har blivit en tradition, haha. Så, idag är veckans sista lediga dag för mig och jag har tagit en ordentlig dusch och ska nu göra mig i ordning för dagens äventyr. Ta hand om disk, tvätt och dammsuga och sedan åka en sväng till Nordby för att hämta tusen grejer jag glömde igår (jag var så disträ, inte nog med att jag glömde alla mina grejer, jag höll på att banka min burk med kvarg istället för pengarna samt glömde ta på mig byxor när jag bytte om till gymkläder, haha) och sedan åka in till stan för att handla mat, ta en sväng till gymmet för att Martin ska träna men jag ska nog ta en vilodag.. och skriva ut lite bodypumpmaterial. Och dricka kaffe. En massa kaffe.

Ikväll ska vi sätta ihop gerbilerna (håller högertummen för att det ska gå vägen) och laga mat. Och mysa ihjäl oss!
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.


Dela gärna med dig av din åsikt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer
Trackback